Redox
Hej!
Nyfiken på att höra om någon här använder sig
av Redox glasyrer?
Fungerar det bra? Berätta!
Fördelar/Nackdelar? Problem?
MVH/Maria

Ja, jag har kört en hel del med redoxglasyrer. Är lätta att använda, bara att röra upp och köra. Kan användas som torrt eller blött. Blir ofta väldigt fina och ibland metalliska.
Det jag tycker mig märka är att de sliter lite på ugnen. Får man spill på sättplattorna så äter det sig in i den.
På Lars Tärns hemsida finns en bra och utförlig beskrivning av hur man kan använda redoxer.
Skickar med en bild på en skål med redoxglasyr Messing, den blir alldeles guldig!
på vilket sätt tycker du att det sliter på ugnen mer än plattorna?
Brukar du köra singelbränning?
Flyter glasyren ihop fint tycker du? Doppar du grejerna i glasyren?
Tack för svaren!

Nja, jag menar inte att det sliter mer på ugnen än på plattorna men eftersom den liksom äter på plattorna förmodar jag att redoxen sliter på ugnen - kanske lite mer än vanliga glasyrbränningar. Men det är som jag skrev bara en känsla jag har inte alls säkert att det är så…
Jepp jag kör singelbränningar ibland. Inte alltid men glasyren funkar kanon till både och.
Bra flyt på glasyern, ojämna doppningar syns inte vad jag har märkt.
Ja jag doppar för det mesta men har även penslat, sprayat och baddat på, både blött och torrt.
En allsidig mycket användbar glasyr väl värd att pröva tycker jag. Blir snabbt en favorit. Prata gärna med Lars Tärn han är jättekunnig på området! Mina favoriter bland redoxerna är Messing (guldig), Antarktis (vit åt pärlemor), Poenix (snygg svart), och Azur (blå - metallisk ibland)
Testa - jag tror inte du blir besviken!

Vilken temperatur bränner du i, Bregotta? Det ser ju jättefint ut. Jag har inte fått så bra resultat men jag tror att jag har bränt i alldeles för hög temperatur - med kokning som resultat…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

#4 Jag brände också alldeles för högt först (då blev det inte så bra), sedan sänkte jag topptemp till 1230, med 15 min utj och det blev ett helt annat utseende som resultat. Testa att sänka så blir det nog mycket bättre.

Det ska jag göra.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
tack för svaren!!