Grå
Hejsan!
Finns det någon som vet om det går att få fram färgen grå genom att blanda oxider?
Mvh. Purpur

Hej!
Jorå… håller på å testar fram en mörkt grå glasyr genom att blanda röd järnoxid och manganoxid i transparant glasyr. Tror jag har fått fram nåt jag är nöjd med. Har inte mängderna i huvudet utan i boken i verkstan ;o) …. återkommer.
Hälsningar
//LiA
Ska den var opak eller täckande, ljus eller mörk?
/Sofia

Jag tänkte enbart använda mig av oxider och inte av någon glasyr (om det går) Opak eller täckande spelar ingen roll, helst mot det ljusare hållet.
Mvh. Purpur

CEBEX har något de kallar för Dekorfärg, där finns två grå nyanser. Vad det är i vet jag ej, men då borde det ialla fall rent teoretiskt gå att få till en grå på egen hand. Kan de kan du! Tror jag . Men vet inte hur…

Okej ingen mörkgrå och inte färdig glasyr inblandad, då var nog inte mina försök det du sökte.
Ha det gott!
//LiA
Men lia1, jag tyckte absolut ditt förslag lät intressant så om du inte har något emot att dela med dig av ditt recept så är vi nog många andra som skulle vilja:-)
Mvh Lotta

Halloj!
Helt glömt det här…. Sorry!!!
Mitt senaste försök av den gråa, inte särskillt vetenskapligt men ni får ta det som det kommer
:
Stengodstemp 1250-1260 cirkus (min ugn varierar väldigt med mängd gods och placering)
80 gr transparant blank glasyr (färdigblandad från Lermakeriet)
30 gr röd järnoxid
15 gr manganoxid (Brunsten)
Ja det blev ju inte 100% direkt men jag ska testa att ta 55 gr transparant å sedan köra på samma mängd övrigt. Lättare att öka mängden ju om man räknar med 100% jämt.
Hoppas ni alla haft en riktigt skön Midsommarhelg!!!
//LiA

#7 menar du bara 80 gram transp glasyr? det lät i så fall som en helt galet stor mängd oxid till det.

Jepp!
Sa ju att det inte var särskilt vetenskapligt….