Frysa oxideringen
Jag har två relaterade frågor om hur man fryser oxideringsprocessen när man har gjort vedeldade bränningar i låg temperatur.
Om man fått det resultat man vill ha och vaxar ytan kan man hindra oxidering. (Eller fördröja processen?) Men när jag tog det vax jag hade hemma blev de vita ytorna gultonade. Det blev riktigt snyggt, men finns det vax som inte tonar? Var köper man det, vad ska man fråga efter?
Jag har också fått tipset att använa schellack, men det enda schellak jag sett är också gult. Finns det fler sorter?
Nästa fråga: hur gör man om godset är glaserat? Jag har sett att rakuglasyrer förändras efter ett tag, och det är väl mindre kul. Finns det något sätt att skydda en glaserad yta?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Testade igår med att använda olja istället för vax. Är det någon som vet om det skyddar ytan på samma sätt? Eller kommer det att hända saker när oljan härsknar…?
Om ingen vet så lovar jag att rapportera tillbaka när jag ser vad som händer :)
Lena, jag använder ett dyrt vax som jag köpt för möbelrestaurering det heter Liberon. Fanns i färgaffären hos mej. Hos mej så blir det vita fortfarande vitt… Det är ett tjockt och fett vax som skyddar ytan bra. Jag gillar det.
Tack Lotta!!
Glasyrer då? Finns det något sätt att skydda glasyrer?