Avdrejning
Hur mycket drejar ni av? Beror såklart på den form man gjort, varierar ganska mycket, åtminstone för mej, en skål kan jag dreja ganska tunnt, men med slutna former är det värre, ibland undrar jag om jag "svarvar" istället för att drejja (??!!!) Med porslin blir det ännu värre…
Hur är det för er?
Svarvar så lite som möjligt, oftast inget alls. Eftersom jag tycker det är så ofantligt tråkigt så ser jag till att det behövs så lite som möjligt… och gör bottnar därefter.
Jag gillar beskickningen, och jag gillar former på fot. De passar alldeles utmärkt att dreja på klös, lämna en klump i botten, och dreja av nästa dag, när skålen är läderhård och klumpen fuktig och lättsvarvad.
Porslin är alltid värst… (Och bäst!)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Att beskicka är ett av det roligaste momenten tycker jag. Tar så mycket det går. Det skall bli så lätt som möjligt. Det är fint med snygga fotringar på vissa grejer.
Gillar också fina fotringar, men slarvar ofta med detta viktiga moment…
Tur att beskicka finns!

Jag var mer noggrann att dreja av och göra tjusiga bottnar förut. Nu försöker jag gör det lite enkelt för mig ;)
men jag håller med om att det är fint med en bra beskickad fot!
Lasse Östman gör fina fotringar, min idol (en av dom…).

håller med Lise #1 - så lite som möjligt. Fast ett tag strun tade jag hel i avdrejning - men botten blir inte riktigt så kul då,
Marie

Jag tycker det är snyggt som vissa har att de skär av från drejskivan med en grövre tråd som lämnar rejäla mönster.
#8, jag heter pyro! 
Tycker fotringar kan vara mycket fint! Men andra får göra dom..

Jag beskickar det mesta men har vissa grejor o serier som jag ej beskickar alls antingen pga att formen e besvärlig att besckicka utan shucker eller så eller pga tidsskäl. Kan tycka det är snyggt med lite råare obeskickat intryck på viss keramik. Just idag har jag drejat obesckickade muggar för att hinna få fram lite saker inför högsäsongen… ;-) Hyllorna gapar efter mer keramik! Mycket drejränder o obesckickade bottnar gjorde att muggarna kunde göras klara på en dag. I like. Annars gillar jag också beskickning!

ÄÄÄÄÄÄlskar att beskicka…..måste passa mig ibland för när jag har för roligt kan skålen/muggen bli en lampskärm ;-)
Vissa former kan behöva mer stöd, och de mår bra med lite stadga innan mad besickar av.
Älskar en genomtänkt form och beundrar när det finns skönhet i olika stilar, vare sig det är beskickat eller ej.
Har nån av er testat en s.k. Griffin Grip vid beskickning?
hej, vad är en "griffin grip"?
ha det gott
swalle
Hittade en hemsida med detta, har aldrig sett det innan.
HAr använt giffingrip och köpte en billigt, jag gillar själv inte riktigt den att hålla drejade grejer , men den är superbra att hålla chuckar kvar på drejskivan. Går snabbt att byta också och inget kladd.
Jag avdrejar så lite som möjligt. Alltså försökar jag dreja föremålet så klart som möjligt. Men det beror helt på¨lera, form och funktion.
Huvudsaken det blir jämt tjockt, lättare och bra fotring som kan stå ordentlig.
Gillar när skärtråden syns i botten och avdrejning knappt har skett. Men jag gillar också beskickar det är ju där man ser den tänkte formen. Det liksom ger lite ro.
Den där Giffingrip har jag testad, vilket bara blev komiskt, men jag kör på gamla metoden.
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com