Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1385 ggr
zzaga
0

Bra verktyg

Hej hej:)

Jag gillar att karva väldigt små mönster i lera , men jag brukar få problem med att det blir liksom vallar av lera där jag gör själva mönstret vilket gör att jag måste gå över ytan flera gånger för att få bort dom. Nån här som har tips på bra verktyg som inte gör att det bli vallar?

LarsT
0

Antingen karvar jag mönstret i gips och trycker sen ner leran i det eller så använder jag porslin som är nästan, nästan torrt. Nästa projekt jag tänkt testa är att skröja en bit porslin och sen gravera ner mönstret med en Dremel och små koniska putsmojänger.

I Järnhandeln, Gärsnäs säljer de en sladdlös typ Dremel för 300 spänn inkl. en massa tillbehör. Du har nog också fått deras senaste reklamblaska i brevlådan zzaga. Eller så har ni redan en äkta märkesDremel ….

LarsT
0

Annars kom jag på ett som jag använt förr. Det är en liten minikniv med en spets ung. som en pil ( kil ). När man karvar med den blir spåret också så och det är så vasst att det inte bildas så mycket vall. Men det är mycket coolare med en Dremel, eller hur ?

zzaga
0

Jag har en dremmel (en billig kopia vill säga), men jag har inte provat att köra den på skröjat. Det där med att köra mönstret i gips och sen använda det funkar inte , det är liksom ett osymetriskt mönster som på mina svarta skålar i mitt fotoalbum.

Men det där med pilspetsen ska jag testa nästa gång:)  Hehe.. jo det ÄR coolt med en dremmel… men det är bra att karva i läderhårrt då gör det inte så mycket om man strular till det lite:)

/S

Ulla
0

zzaga, vad är det du gör som du karvar in dina mönster i? Skulle vara kul att se.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

I mitt fotoalbum finns två skålar med sånt mönster på. Just nu håller jag på och gör ett fat/skål med samma mönster på, men den är inte riktigt färdig ännu:)

Ulla
0

Åh, är det så du har gjort de skålarna. Vilket arbete du har lagt ner. De är jättefina.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pluppan
0

jättefina skålar! har du engoberat sidorna och sedan karvar bort engoben eller?

zzaga
0

Jupp.

Ja, vanlig staffaglitto, inget konstigt alls.

Keraleij
0

När jag gör skrafitto använder jag en pytteliten mirett i den läderhårda leran, egentligen bara en liten ståltrådsögla. (Finns att köpa eller så kan man lätt göra en själv). Det blir rätt fina snitt av den och så en del "skröfs" förstås som man kan borsta av med en pensel när engoben sedan torkat helt. Kan de´ va´nåt?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

zzaga
0

Kajsa

Det låter intressant. Men kan man får jättetunna linjer med en sån? Du får visa mig när jag kommer förbi nästa gång. Tack för tipset!

/S

Keraleij
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte hur tunna jättetunna är, men det kan väl vara ca 1-2 mm som det blir med min lilla mirett-det går att variera lite också med tryck och vinkel på verktyget.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Hanna--
0
lotta2
0

jag har hört att tandläkareverktyg ska vara jättebra till sådant. Man brukar kunna få borrar mm av tandläkaren som är uttjänta, eller köpa billigt. Kan ju vara värt att pröva om man vill ha små fina linjer.

Alltså själva borren med en liten kula skulle vara bra, då själva kulan tar bort fnöset runt om.