Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1993 ggr
Jonnakarolina
0

Problem med rakubränning

Hej

Jag har bränt en del Raku för ganska många år sedan och skulle nu i dagarna bränna igen. Glasyrerna var färdigköpta av Lars Tärn så de borde varit ok, allt var skröjat som det skulle. Ugnen är en tunna med isolerfiber och lock och problemet var att det inte hände något trots att jag eldade för fullt. Glasyrerna smälte helt enkelt inte.

Någon som kan hjälpa mig med vad som blev fel? Jag hade en stor gasolbrännare så jag tycker att den borde ha klarat av att värma tunnan, men inte trots två timmars eldande.

Kan det bero på för lite lufttillförsel i tunnan?

Borde jag testa med två brännare?

Hur lång tid "brukar" det ta att få upp tempen ungefär?

Vore toppen om någon hade lite hjälp att komma med

Tack:) /Jonna

lerboden
0

för mej tar det kanske 30 minuter från kallt till 900 grader. Även i en hemagjord tunna så som du beskriver.

Brännaren är samma som asfaltläggaren använder.

Jonnakarolina
0

Okej, det var som jag mindes det…

Ska bygga om ugnen lite och testa igen. Jag är lite osäker på vilken typ av brännare alfaltsläggarna använder men min är rätt stor typ 5-6cm i diameter, förhoppningsvis funkar den…

LarsT
0

Det är inte diametern på utloppet av blandningskammaren som avgör hur stor effekt brännaren ger, det är munstycket, d.v.s. en liten "plopp" längst inne i kammaren med ett hål på knappt en mm ungefär. Utifrån ser den ut som en liten mutter med ett hål i. Munstyckena är ofta gängade och kan lätt bytas.

Om brännaren ger minst 15-20 kW har du förmodligen för små hål i ugnen, det är det vanligaste felet i felbyggda rakuugnar. Både in o uthålet ska du hellre göra för stora för att sen enkelt strypa dem vid behov. Glasyrerna smälter redan vid 850 grader så du har inte kommit upp speciellt högt i temp. Du kan alltid ta med en kägla i nästa försök om du inte kan låna en pyrometer av nån vänlig själ.

Rozzy
0

Du ska även ställa in lågan så den är blå med lite gul topp.

Kan du låna en termometer så ser du lätt bästa inställningsläget.

Luften vidgar sig så du ska ha ett större utlopp än inlopp. Får du förbränning utanför utloppet låga så får du backa ut brännaren, den kan stå tom tio cm utanför om det är där effektten ligger då följer det med mer syre in.

Lycka till

Jonnakarolina
0

Nu har vi justerat ugnen och fixat och trixat vilket ledde till att det faktiskt funkade! Allt blev inte perfekt men ett par grejer blev jättefina, några toppar till armeringsjärnspinnar som ska sitta i rabatterna fick en fantastisk gul-orange-röd färgskiftning tex.

Tack så mycket för hjälpen! Några fler justeringar väntar innan nästa bränning med hopp om ännu bättre resultat:)

Rozzy
0

Skrattande så roligt att höra

[rolnor]
0

Vill man ha mer klös så kan man sticka in ett rör/munstycke med tryckluft och koppla på en kompressor, men då kan du få stengodstemp ganska lätt, se upp så inte allt smälter!! Och som sagt det krävs rejäla utloppshål…Cool

Rozzy
0

kolt med kompressorn