Diverse frågor
Hur hanterar man lervattnet i ett avlopp. Jag har hört att man måste ha slamavskiljare. Men det har väl en bostadsrättsförening redan? Krävs det något särskilt?
Kan man hälla ut vattnet i naturen?
Jag frågar för att jag har möjlighet att hyra ett förråd i vår förening för att ha som drejstudio, där finns el, vatten o avlopp.
Nästa problem är bränningen, skulle ju vara toppen om jag kunde få hyra in mig i en ugn i närheten av Täby.
Tackar ödmjukast för din tid.
Hej vännen!
Kul att du har hittat hit. Här finns massor av info och sköna typer ;-)
Jag häller ut mitt vatten direkt i slasken, det har inte blivit stopp ännu, he he.
Kram på dig!
Avloppen klarar rätt mycket… Hur gör du EvaLeva, låter bli att skölja ner den tjockaste slickern? Det klarar man sej långt på.
Det går alldeles utmärkt att hälla lervatten i naturen.
Glasyrer och engober får man se upp med. Vissa ämnen har miljömärkning (dött träd och död fisk) och de ska inte sköljas ner i avloppet!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Kanske är bra att spola en god stund efter att man hällt ut??
Den tjockaste slickern använder jag. Finns inte bättre lim!
Slevar upp allt i hink, sorterar efter lersorter, lägger aldrig annat än lera i resten åker ut i vasken.
Glasyrer åker till miljöfarligt avfall.

Hej o tack alla för svar!
Jo, jag hade tänkt ta reda på den mesta lera och använda som slickers, det var ju det som blir kvar av lervattnet jag tänkte på, men nu har jag fått svar och om man bara ser till att den är ordentligt utspädd och även låter vattnet spola ett tag efterråt verkar det vara ok utan extra installationer. Dessutom kan det även gå till baka till naturen.
Tack även för rådet angående miljöfarliga glasyrer.

Kan inte tänka mig att bostadsrättföreningen skulle ha slamavskiljare, i alla fall inte sån jag tänker på som sitter direkt under diskhon.
Det finns en tråd här om billig hemmagjord slamavskiljare, sök på slamavskiljare så borde du hitta den.
värre är väl om du tänker ha n ugn där.
Nu har jag glömt hur man gör för att hamna i rätt tråd för mina frågor men jag chansar.
Har blandat Coopers glasyr Matt grön med svarta prickar och godset blir knottrigt efter bränning. Har använt en lera CS500 från Cebex.
Den är med prickar och med något grov struktur står det i katalogen.
När jag blandade glasyren glömde jag att jag skall blanda det torra först och tillsätta vatten sen. Jag hade först vatten som jag sen hällde de torra ingredienserna i för att slippa dammet. Kom på att det nog inte var så bra.
Var tror ni knottret kommer ifrån? Det är inte blåsor utan bara hårda knottrar.
MVH Monica
Låter som det kan vara från leran? Du har inget foto? Det kanske inte var fint med coopers gröna på en prickig lera!
Enda gången du behöver blanda torra material är om du har bentonit i glasyren. Då kan man blanda bentoniten med något annat torrt material. Annars gör man precis som du gjorde - häller pulvren i vatten!
Alla materialen blandas ordentligt när du siktar glasyren.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.