Allra enklaste vedugnen??
Jag skulle vilja höra ditt tips på den allra enklaste hemmabygda keramikugnen!
Jag gillar det som är helt superbasic och det ska helst inte kosta mer än att man har råd med det.
Vill höra om olika"simpla" eldningar; gropar, ugnar, högar…

Menar du för skröj eller glasyr eller båda två?
Min enklaste ugn var en gjord av torkad ko-spillning .Den låg runt keramiken och i ,såg ut som en kolmila.Fick ta tidningspapper runt om för det blåste för mycket,brinner för fort annars. Såg det här i Afrika en gång.
Annars är mitt super tips ugn av pappkartonger.Smeta lera på kartongen och fyll den med keramik och små träpinnar och annat.Lägg tunna pinnar utanpå och sedan lite grövre .Om man vill kan man ta hål i kartongen för mer syre men då kan set brinna för fort.
Eller ta spånnskivor dom tål värme ett bra tag,det är bara att bygga.

Ett oljefat fyllt med sågspån, eller halm eller nåt annat som brinner.
koolt, spånkivor, låter som om man kan bygga lite hursom helst, men vart eldar man då? Undertill, eller framtill eller runtom??
Måste man skröjja först?

Jag har en bok om riktigt, riktigt äkta "hemmabyggda" ugnar, "Ceramic Houses". Där börjar man med att bygga sitt hem=hus i lera, sen laddar man jordens brasa runt och inuti huset, fjuttar på och efter några timmars bränning har man så sin "hemmabyggda" hemugn.
Det vore den ultimata utmaningen/lyckoruset, att bygga ett helt hus som ugn. Undrar hur det är att bo i skröjgods …. ?
Wow, är det någon som gjort det på riktigt? Nej, det kan inte vara möjligt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

7, jag har sett en film från en by i indien där dom byggde hus av obrända tegelstenar och sedan proppade fullt med ved och eldade några dagar, tills det blev tegel av allting. Jättefint var det.
Lars T är det boken CERAMIC HOUSES AND EARTH ARCHITECTURE Det är en mycket bra bok som handlar om lerhus uppbyggnad m.m. Såg att en från Australien byggde keramik ugnar på detta sätt. Har det på min sida SIDE STOKE men kommer inte ihåg vad han heter.

"Ceramic houses - How to build your own" av Nader Khalili.
ISBN 0-06-250447-9
Ja, det finns inga spärrar för hur stort man kan bygga. I boken är det exempel på rena fästningar i flera våningar. Men det är obränd lera. Det hade dock varit skoj att bygga ett litet lusthus i trädgården och sen bränna det. Men man har en rygg också …
Menar ni att det är hus att bo i och inte till att bränna keramik i?
I så fall är det ju en bättre variant av det ler/halmhus jag en dag skulle vilja bygga?

Nej, ett obränt lerhus är bättre att bo i än ett bränt, sett till luft och fuktfaktorer. Den obrända leran har kvar sin kapillära kraft i större utsträckning. Men ett bränt håller bättre emot väder och vind, behöver inte putsas t.ex. Huset blir som ett stort leicablock ung. så vi använder precis samma ide, men delar upp huset i småbitar först, bränner och murar ihop.
Så, ja, det är ju meningen att man ska bo i dem men när man bränner dem första gången kan man slänga in några pottor och då gör man två flugor på smällen…typ …

Vi har lerstenstegel i vårat hus. Den som kom på den briljanta ide'n att använda obränd lera i ett hus i ett land som Sverige där det regnar nästan jämt borde få en stor däng. Helt hopplöst poröst faller sönder bara man råkar fisa lite nära väggen i princip. Här skulle man verkligen behöva elda på som attan:)
/S

Å andra sidan finns det gott om hus som stått bra de senaste 250 åren trots ett stort antal fisar. Och hellre ett hus i obränd lera som kräver lite pyssel och omtanke än ett modernt "elektroniskt klimatkontrollerat" fullt av mögel några år efter nybyggnad …
Att lerstenshus har dåligt rykte i vissa kretsar beror oftast på de mer eller mindre smarta tillägg som yngre generationer har gjort i form av t.ex. plastmaterial eller korkad isolering. Nu trampade du på min ömma tå
… Men det blev lite off-topic …

Ja visst de är jättebra så länge du absolut inte rör vid dom eller har oturen att få en läcka. En läcka innanför träpanel eller som i vårat fall etternit är ingen rolig affär att reda ut i:/
Lecablock är bäst:P

Nej, sant. Vatten på lera är ingen bra kombination, det säckar ihop. Men i ett lerhus gör man som i keramikverkstan - blöter upp och klabbar på, så är det fixat. I ett modernt hus med vattenläcka har man garanterat mögelskador och då får man riva hela väggen och byta ut all plast, glasfiber, gipsskivor och rubbet. Och det har jag gjort några ggr för mycket för att uppskatta den byggtekniken.
Eternit är fult …och jobbigt att reparera. Förr använde man bränt tegel istället i våra trakter - snyggt och hållbart.
Men vi kan enas om att Leicablock är bra, sånär som på den mindre miljövänliga tillverkningen (växthuseffekten) !
Off-topic, men intressant likafullt.
Miljö, lera och hus, det är sånt jag tänker ofta på!
Skulle man inte kunna bygga med bränt tegel (så huset står kvar) och slabba på lera på väggarna?

Helt rätt att det inte är så miljövänligt som lera:/ Men man får väl hoppas att huset står i några hundra år eller så.
Vad är lecablocken gjorda av? Eller man kanske ska fråga hur de är gjorda? De delar som kommer i kontakt med elden i min rakuugn ser nästan ut som bränd lera sedan.
_
_
En av lärarna på Fu i Stockholm höll på att bygga ett hus helt i lera när jag gick där. Hon visade bilder på huset. Det såg ut som ett helt vanligt tvåvåningshus.
_
_

Leicablock är gjorda av lera som sprutas in i en roterande ugn och bildar små porösa kulor. De bränns till ca 1200 gr har jag för mig. Först är de alltså lösa kulor som senare binds ihop med cement till olika former bl.a. byggblock. Cementen är inte miljövänlig alls, innehåller t.ex. krom. Det går också åt mycket energi till bränningen men som zzaga säger, man får ta det onda med det goda. Husen kommer att stå länge och med eftertanke är det friska, ickemöglande hus oftast.
Det finns också "Leicakulor" som framställs av högeldfast lera och med hjälp av eldfast cement kan användas till eldfasta block eller gjutmassa som tål högre värme an de vanliga Leicablocken
Huset jag bor i byggdes 1850 med en bärande stomme i ek, fasadfyllning i bränt tegel och med alla innerväggar i obränt torkat tegel. Det håller fortfarande….
Lera kan man använda på så herrans många sätt och många använder det för en slags gjut- eller stampmassa, blandad med halm och sågspån. Detta fyller man sen i formar efter behag. I Sverige sker det med manuell blandning men i Tyskland, som alltid ligger före oss i miljöhänseende, finns det firmor där man kan beställa en "gjutbil" som kommer hem och pumpar ner massan i formarna på ung. samma sätt som man gör med betonghus.
Nackdelen med rena lerhus är att de måste ytskyddas i vårt regniga klimat och putsar man bara, krävs det underhåll ofta. Men bygger man in leran bakom t.ex. träfasad och även använder innerväggar av trä, ja, då håller leran i evighet, sålänge taket är tätt.
Lerhus finns inte alls långt från karlskoga där vi bor.Var och tittade på huset ett två våningshus gjord av lera,leca,halm,fårull.För att skydda sådana hus bygger man extra stora tak så väggarna inte blir blöta,kan se rätt lustigt ut.Väggen var minst en meter tjock. En eldstad som liknar en kakelugn men mycket större värmde hela huset. Maja i vekhyttan ca 70 gammal bygger detta hus inte dåligt va.
Ttycker det är jättespännande att läsa om dessa lerhus (anade inte att det fanns så många) så jag börjar en ny tråd som handlar om det. På så sätt är det lättare att hitta dit för andra som är intresserade.
Hus av obränd lera heter det inlägget. Hoppas att ämnet inte är uttömt. 
_
_
koko, jag har två böcker som handlar om ugnar, bl a såna enkla ugnar som du efterlyser. Den ena heter Alternative Kilns och är skriven av Ian Gregory. Den andra har ett liknande namn, jag kommer bara inte ihåg det just nu. Återkommer om det.
_
_
Alternative Kilns, den har jag sökt efter på bibblan (fanns ej) och på amazon.com (dyr), men de säger ju här på forumet att dollarn är låg…
#25 den finns häftad för 223kr på adlibris fast den var tillfälligt slut just nu
Jag tycker inte den var så dyr på Amazon från deras Marketplace sellers.. 19.72 plus frakten= ca 30 usd totalt = under 210 spänn… Billigare än Adlibris iaf…
Hoppsan, får surfa in dit, om nu Ulla tyckte den var bra?? Fin julklapp till mej själv i s f!
japp, bäst att snabba på innan den är såld. Dom har ju ofta inte så många ex på deras marketplace seller..
Den andra boken som handlar om alternativa ugnar och bränningstekniker är denna:
Alternative Kilns and Firing Techniques: Raku - Saggar - Pit - Barrel [Paperback]
By: James C. Watkins, Paul Andrew Wandless
Den är utförligare än den jag nämnde förut, men ínnehållet är mera avgränsat.
_
_
Är någon av böckerna finare än den andra?
Är de illustrerade av mycket foton?
Är de mera inspirerande än exakt informativa med tex. ritningar o massa brödtext o fakt i siffror?
Fråga fråga!!
Båda böckerna är fina och har många foton. Den jag nämnde sist har utförliga beskrivningar på hur man göra olika bränningar (rök-, grop-, svart- mm) så jag skulle nog satsa på den i första hand.
Ian Gregorys bok är mera inspirerande och visar många olika och okonventionella ugnar, men den är ingen Gör så här steg för steg-bok.
_
_
Tack!!