Kakelplattor
Hej och hå.
Ny på forumet beger jag mig direkt in och frågar om hur jag ska bete mig för att göra kakelplattor?
Vilken lera bör jag använda?
Hur gör jag säkrast för att få plattorna att inte böja sig under bränningen?
Hur hårt bränd bör en kakelplatta vara för att få vettig hållbarhet?
Kakelfrågan har varit uppe innan och jag bifogar två länkar till tidigare svar, så kan du kolla på dom först. har du fler frågor sedan så fråga igen! 
http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4ebb1738-aa85-4630-9061-47016308bdd5
och denna :
http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d785a040-dd04-4b49-9137-dc034f3c4611
Oj, Ulla, vi svarade visst samtidigt! :D
Ja, fast jag hittade bara den ena länken. Slarvigt av mig. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag borde ha kollat först. Förlåt!
Tack för länkarna! Ska genast kolla!
Blev lite nyfiken på vad det var för plattor Cebex hade, men får inte riktigt fram något bra från deras sida. Kanske söker jag på fel saker?
Kanske kan någon av er kakelexperter hjälpa mig? ;)

Rejn, har du ringt och frågat dem ? De säljer, så de borde veta vad det är för något !
Nej. Jag visste inte ens om att det fanns någon som sålde sådant, förrän jag läste i de andra trådarna nyss.
Har letat som en galning efter kakel att glasera hos de kakelleverantörer jag känner till tidigare, utan framgång.
Jag är säker på att Cebex har, men det kanske inte finns i deras katalog. (jag avskyr när allt inte finns i en katalog och man måste ringa och fråga om ditten och datten. Allt som finns ska stå i en katalog.). Dessutom kikade jag nu i Seemans gamla katalog, de hade iaf för ett tag sedan 15x15 cm, 10x10cm och20x33 cm och 23x23 cm oglaserat…Så slå dom en signal båda två.

Om allt som finns skulle stå i en katalog skulle den väga minst 30 kg, så det är väl inte så konstigt att Cebex inte tar upp allt. Det enda man kan vara säker på är att allt faktiskt finns, frågan är bara var och hur man får tag i det och enda sättet att få reda på det är att jaga själv i slutändan.
Ja, men då kunde det dom har väl ligga online på nätet. Vet inte hur ofta jag suttit och slagit i kataloger från diverse leverantörer och insett att det jag vill ha inte finns, och sedan av en slump fått tag i det till sist. Eller ha en liten fotonot i sin katalog om att även andra varor kan finnas i lager…
Hehe, nästa tanke var genast att vilken tur att allt dom har inte finns i katalogen. Tänk vilken lång köplista man skulle få då…
Jag blir ruinerad vid blotta tanken, jag som gillar att läsa kataloger, det hade ju varit rena porren med en 30 kg katalog…