stengodsglasering
Hej vänner, glaserade några alster med sg-glasyr.brände, och fick ut grejerna, sen kom frågan, skulle jag ha lagt på transp-glasyr direkt efter glasyren och sen in ugnen, nå det gjorde jag inte, utan väntade nu till grejerna kallnat ordentligt och la sen transp-glasyr på, sen skjuss in i ugnen igen, det blev inte bra, godset blev matt och vissa partier glansiga. Skulle jag ha lagt på trans-glasyr direkt eller blev det nåt annat galet i samband med bränningen Bifogar en bild, får se om det syns det jag menar.
Ha det gott i sommarregnet.
stefan
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Var det så att den första glasyrbränningen inte blev bra så att du försökte göra om den?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hej ulla, jag har lite svårt att förklara, jag skröjbrände först stengodset, sen la jag på glasyr. Brände, efter godset kallnat, la jag på transparant glasyr, sen bränning igen. Är du me?
Jag tror jag förstår: Du blev inte nöjd med första glasyrbränningen, så du la på mer glasyr och brände om.
Så - ja, glaserad keramik måste vara het för att omglaseringen ska gå bra!
Du kan bränna om fler gånger, men godset blir skörare för varje bränning. Hetta upp sakerna till knappt 200 grader innan du lägger på mer glasyr!
Och lycka till!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.