Keramik iFokus

Keramik

Läst 3019 ggr
LeWE
4

Forum

Jag tänker ibland på vad häftigt det hade varit om jag hade haft tillgång till detta forum när jag började med keramik för ung 30 år sen! Då hade man inte ens en dator!! Vilken utveckling!!Glad

Man får vara glad att man har tillgång nu…

LenaR
1

Eller hur? Jag är så tacksam mot min datormentor Ulla som dragit in mig på den här sajten!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bruzapetra
0

Ja det är helt otroligt tycker jag! Man skulle inte få mer respons eller råd nån annanstans. Det hade dock varit kul att träffa alla människor här:) Känner ingen keramiker här omkring att sitta o tjata lera med i oändlighet och kanske tömma en flaska rödtjut med!!!

zzaga
0

Ja, det här är verkligen ett trevligt ställe:D

Jag tänker fortfarande bjuda in alla till Skåne när min verkstad är klar så då får ni komma och dricka rödvin :D

Ulla
0

Törs du det, det kanske blir invasion. Glad Jag ser verkligen fram emot att komma och inspektera din nya fina verkstad.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pluppan
0

#3+4 ja vi är väl 304st nu så jag hoppas att du har en stor verkstadSkrattande

zzaga
0

Jupp det törs jag:) Tänk er vad coolt om alla kom! 304 keramiker på ett och samma ställe! Vilken cool fest!

Vekstaden rymmer kanske inte 304 pers, men jag har en jäkla stor maskinhall på 450 kmv och en "trädgård" på 9 hektar så plats får vi nog:D

Petrea
0

Vilken kul ide´med ett en träff hos dig det hade ju varit kanonkul att träffa likasinnade jag skulle komma.Det är kul med folk som gör slag i saken och har plats så det rymmer "några stycken" så jag säger go for it!!!!Skrattande

zzaga
0

Du är naturligvis välkommen!

Jag jobbar som attan på att få färdigt verkstaden… men det lär dröja ett tag ännu. Just nu är den ett stort lerigt hål i marken:/

KeramikeniSkredsvik
0

Låter jätteskoj! Jag kommer gärna och firar din nya verkstad när den är klar!

Sofia

zzaga
0

Välkommen:D Jag återkommer med mer info så snart den är färdig:)

Bregotta
0

Kanonsajt tycker jag! Beroendeframkallande - går in flera gånger om dagen för att kolla vad som hänt! Skulle vara hur kul som helst att träffas "på riktigt"! Jättestort tack för alla svar och kunskaper som ni så generöst delar med er av!!!!

zzaga
0

Ja… det är lite farligt beroendeframkallande det här stället:)

Men visst måste vi träffas på riktigt. Jag ser långbord med god mat, Raku ugn som går, musik och vin under äppelträden frammför mig.

Hav tålamod… de kommer och ska gräva och fixa till grunden innom två veckor.

Bregotta
0

Härligt! Gud vad kul det skulle vara…Skrattande Den som väntar på nå´t gott …

Visade sajten för min mamma häromdagen, hon blev alldeles häpen över aktiviteten - och lite avundsjuk, hon håller på med akvarellmålning och önskade sig nå´t liknanade inom det.

Bruzapetra
0

Hoppas att det dröjer till våren iallafall så min bebis hinner komma ut innan:) Man vill ju som sagt gärna skåla i lite starkare än saftRäcka ut tungan

zzaga
0

Bregotta

Klart du får komma! Vi får bara hoppas att det blir schyst väder då.

Bruzapetra

Jo, det dröjer garanterat till våren innan. Grattis till den lille såhär i förskoktt.

Staffan
0

#13 (Bregotta)

> Visade sajten för min mamma häromdagen, > hon blev alldeles häpen över aktiviteten - och > lite avundsjuk, hon håller på med akvarellmålning > och önskade sig nå´t liknanade inom det

Vad roligt att även din mamma tycker om iFokus.
Jag är en av dom som jobbar med att utveckla iFokus-konceptet och vill bara säga att vi mer än gärna öppnar upp fler hantverkssajter än de vi har i dagsläget. Ifall din mamma eller någon hon känner är intresserad av att dra igång en sajt kring akvarellmålning så är det bara att höra av sig till oss.

Mvh // Staffan

Ulla
0

Det som är så bra med att starta den på iFokus är att de andra sajterna finns här som stöttning. Jag är säker på att det finns de som håller till här inne på keramiksajten som också gärna skulle bli medlemmar i en akvarellsajt om det fanns en sådan. (Eller någon annan liknande sajt.)

_
_

Bregotta
0

Tack, zzaga! Det ser jag fram emot!

#16 Staffan - jag skall berätta det för henne. Just nu har hon fullt upp - har blivit pensionär och är aktiv lite överallt så jag är tveksam till om hon hinner. Hon är också jätteträdgårdsintresserad och jag såg att det fanns det med… :-) Men, man vet ju aldrig… Detta är ju som sagt beroendeframkallande!

cherie
0

Ja visst skulle det vara kul att träffas,, jag kommer!! en Raku och gott sällskap,,vad mera kan man begära!!?

LenaR
0

#19 Jag begär en lågsalt också omdet  inte är för stor påfrestning för värdinnan ;) Lågsalt är det roligaste jag gjort på länge!

zzaga
0

Cherie

Du är naturligtvis väkommen. Jag tänkte vi kunde elda lite allt möjligt under besöket. Raku, svart, grop, salt (om ugnen är färdig).

Lr:

Själv tänkte jag bara gå omkring och se väldigt vacker ut och dricka Pinacolada;)

Klart vi kan fixa det. Alla förslag om vad man kan hitta på för kul mottages tacksamt:D

zzaga
0

Jag ska ta ett kort på "verkstaden" så att alla förstår hur långt det verkligen är kvar till den här träffen. Men å andra sidan så har vi ju god tid att lära känna varandra här, och det är ju också väldigt trevligt eller hur?:D

LenaR
0

Det är mycket trevligt, och jag väntar tålmodigt tills verkstan står klar!

Glad

zzaga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild till alla med väldigt höga förhoppningar om att komma hit innom en snar frammtid….

Gropen… är min blivande verkstad… :/

Som ni ser är det en bit kvar…men sen , sen är alla varmt välkommna.

Om ni vill ser ritningar på verkstaden så fins det på min sida, alla kommentarer är välkommna!
/S

pluppan
0

den ser jättetrevlig ut zzaga, bara att ta lera där man står och börja dreja Skrattande

Ulla
0

Det verkar bli gott om plats för oss alla Skrattande

_
_

zzaga
0

Pluppan

He he.. ja, man behöver ju inte gå så långt efter den:D

Ulla

Japp, hoppas alla ska få plats:D

zzaga
0

Så här ser lergropen ut nu… gigantisk sandlåda. Betongröret till höger är tänkt att bli min slammavskiljare.

Tillvara
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min ugn gick sönder idag, fick felmeddelande och ser att ”givaren” är av.

Det är en gammal ugn, har bytt den en gång tidigare. Nu är han pensionerad och finns inte kvar. Vet inte vart jag ska ta vägen nu.

Minns att han också sa det fanns två sorters (kan heta K något).

Någon som vet vart jag ska ta vägen?

Ulla
1

Hej Tillvara!

Nu har du hamnat i en gammal diskussion som handlar om helt andra saker. Om du skriver din fråga i en ny egen tråd, så är chansen större att du får ett svar. Klicka på pennan uppe till vänster: "Starta en ny diskussion"

_
_

ler
0

Du kan ju börja med att berätta vilket fabrikat det är på ugnen, vilken temperatur du bränner på och vilken styrtavla det är?
Ser ut som en K givare för låg temperatur, men vart är skyddsröret till givaren? Dom håller betydligt lägre med skydd än utan eftersom ångorna från glasyren sliter en hel del på sådana termoelement.

Bo§e
0

Ja, det ser ut som om man tryckt in en gammal K-givare, kanske härstammande från Ruben Lind, vars K-givare hade tjocka insatsrör utan hölje…..

Den ser onekligen litet malplacerad ut i den ugnen.
Därav min fråga i den andra tråden….

"Don't Panic" (Douglas Adams)