Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2817 ggr
Grodan77
0

Ballclay

Tänkte göra cone 8 grundglacyr men saknar vissa saker (krita, kaolin)…

Har för mig att vissa saker innehåller nästan samma saker o kan därför bytas…här till min fråga:

Ballclay= Kaolin??????????????

LenaR
0

Ball clay är mer plastiskt än kaolin. Om du byter ut kaolin mot ball clay kan glasyren i värsta fall börja krypa. Testa först!!

Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

Eller, förstås, hur många procent kaolin är det i receptet? Är det en liten mängd borde det inte göra så stor skillnad!

Grodan77
0

Satt o läste gamla inlägg på samma fråga o det verkade som om jag skulle prova byta så skulle glacyren bli mattare…skulle det kunna stämma????

Har bentonite oxå..men det e inte liknande va??

I receptet ska det vara 10% Kaolin…..

saknar dessutom krita…blääää…. behöver glasera, helst i nästa vecka o alla har semesterstängt :-(

LenaR
0

Bentonit är ännu mer plastiskt, man kan aldrig ha mer än 3 max 3,5% bentonit i en glasyr.

Det kan säkert skilja i matthet/blankhet också om du byter leror, men på 10% borde det inte skilja såååå mycket… Tror jag!

Hur mycket krita är det då? Du kanske kan köra dolomit istället? Risken/chansen är att du får en helt ny glasyr förstås! Skrattande

Det är … att alla ska ha semesterstängt, själv har jag slut på NGP. Rynkar på näsan

Grodan77
0

Jag har precis så mycket NGP så jag klarar receptet, annars kunde vi byta grejer med varann…..

Krita 20%

LenaR
0

20% är nog lite för mycket för att man ska få samma resultat med något liknande fluss. :/

Du får efterlysa kollegor i närheten som du kan köpa material av Grodan!

Eller, om du har wollastonit hemma, och kvarts löst i receptet, så kan du räkna räkna… Men öppnar de inte i nästa vecka igen? Jag väntar hellre än jag räknar. Förvånad

Grodan77
0

wollastonit har jag ej…o undviker gärna räknandet jag med….öppnar de nästa vecka…yippie!!!

Ja, jag har en väldigt hjälpsam keramiker en km härifrån, men hon hjälper mig så mycket redan så jag undviker in i det längsta att be om mer…men, blir så illa tvungen…

Tack för din kunskap Lena!!! //Grodterra

LenaR
0

Hade väl varit bättre om min kunskap (läs gissningar) lett till något resultat förstås. Obestämd

Flört

pyromanen
0

känner du ingen keramiker i närheten? både krita och kaolin är nog sånt som många har…

Grodan77
0

Jag har varit hos världens snällaste keramiker nu (brukar aven få bränna där inför marknader) hon hade både och så nu är det löst!!!!!!!!!!!!