Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 11000 ggr
Jessicali
1

Gjutningsproblem

Jag använde nu senast schellack som släppmedel för min Gjutform vilket misslyckades och nu får jag slänga originalformen då den sitter fast i gipset och är nästan omöjlig att knacka ur utan att man förstör den :(

Originalformen är i gips och den pensalade jag med schellack och lät det torka i c:a 1 timme innan jag hällde på gips.

Någon som vet vad som kan gott fel eller har något annat förslag på släppmedel, vill helst inte använda schellack igen.

KAKL
0

När jag gjuter gips i gips använder jag pottaska som släppmedel (jag har också använt slicker=lerslamma, handkräm, hårbalsam lite vad klet som helst beroende på hur rädd om formen jag varit) Är det en "förlorad" form eller en form du skall använda flera gånger? Shellacken använder jag bara som isolering om jag skall gjuta i formen flera gånger alltså inte som släpp. Dessutom är min erfaren het att du måste vänta mer än en timme (betydligt längre) så scellacken får torka innan du gjuter, kanske måste du pensla mer än ett lager. Jag har gjutit i alla möjliga material i scellackerad gipsform. Men om du skall gjuta lera skall du inte scellackera.

hellekobbernagel
0

När jag gjuter lera i gipsform använder jag nog aldrig släppmedel. Gjuter jag gips använder jag lerslikkers, fett eller annat bra klett. Shellack har jag bara till gjutning till betong och gips och shellacken kan gott penslas tjock och låt dett torka länge. Kanske figuren hade en mothake någonstans?.

Lycka till

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

janet
0

Jag lackar alltid min moder/originalform med schellack. Ganska tunt och låter det torka en timme kanske. Sedan använder jag flera lager av naturlig såpa, tex Grumme, som släppmedel (låter torka ordentligt) innan jag häller på gips. Om du har bra släpp på moderformen så brukar det funka bra att få ut den. Oftast tar jag hjälp av trycklyft.

Jessicali
0

Tack för era svar! Nu kanske jag slipper misslyckas igen!

Jag har även gamla gjutformar som jag skulle vilja gjuta av igen så att jag får flera. Det går ju att hälla lera i formen och sen gjuta av den i gips men leran krymper ju och blir lätt lite skev.

Någon som har tips på vad man kan använda? Jag funderar på silicon.?

sisela
4

men shellack är inget släppmedel. Man måste kombinera shellack med såpa för att det ska släppa. Shellack "stänger" bara ytan på gipsmodellen och sen är det såpan som är släppmedel.

Om man ska reparera en gipsmodell är det bra att shellacka där man ska sätta fast mer gips för då suger inte allt vatten från det nya in i det gamla gipset.Det sitter som berget.

Nuförtiden använder jag alltid ett (eller två) tunt fint lager shellack först och penslar sedan på uppvispade tvålflingor med eventuellt en matsked matolja i. Det funkar bra för mig.

Man kan såklart också gjuta gips mot gips med bara såpa emellan, tex til mångdelade gjutformar.

Har använt lerslicker också men tycker det är lite för oprecist.