för hög temperatur?
Hej, vi har precis byggt en vedeldad rakuugn. Vi hade varken kägla eller pyrometer utan gick på känsla och de första föremålen blev lyckat glaserade, som förväntat. Men efter ett tag blev det bara bränd skärv kvar. Har temperaturen blivit för hög och glasyren bränts bort? Självklart ska vi skaffa en pyrometer men vi var så sugna på att dra igång att … ja ni vet. Vi är glada amatörer med liten erfarenhet så vi väntar på era kommentarer. Vi hörs.
09-07-26
01:00
för tunn glasyr?
Hej, nu har jag läst en del inlägg här och kommit fram till att vårt problem snarare än för hög temperatur på den vedeldade rakuugnen (som jag aldrig hört talas om) kanske är att vi glaserat för tunnt? Vad tror ni om det som svar på min tidigare fråga om att ugnen kanske var för het och att skärven bara blev bränd utan glasyr? Hoppas att vi är svaret på spåren och att ni kan hjälpa till.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det låter troligt att ni hade för tunn glasyr på föremålen. Var glasyren ordentligt upprörd hela tiden eller hade den hunnit sätta sig när ni glaserade de sista sakerna? Då brukar den bli tunnare längst upp i hinken.
_
_
Eller, så kanske ni bara kom upp i temperatur i första bränningen? Om glasyren inte smält ut ordentligt borde den också bli helt svart i spånet, precis som skärven?
Eller en kombination av båda förstås! Svårt att veta utan att se hur sakerna ser ut.
Er ugn ser mycket speciell ut, har aldrig sett en sån variant! Kul att det fungerade, den är riktigt snygg! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag håller med jag med, säkert för tunt glaserat. Krackelglasyrer sätter jag själv på ganska tjockt och har som koll i ugnen på rätt temperatur på dom andra grejerna som har samma temp. Det är ju lätt att se när det är färdigutsmält och glänser tydligt ugnen och då behövs det ju i början ingen pyrometer, det kan man spara tills man har pengar äver och går vidare till lite svårare glasyrer och tekniker.
Ha kul i er nybygda ugn!
Häftig bild! En dröm för keramikpyromaner
. Kul att ugnen verkar fungera så bra.
Jag tycker inte heller att ni behöver pyrometer. När man använder tunna och gasol så är min erfarenhet att man lättare får en oönskad reduktion i ugnen, och då kan pyrometern vara till hjälp. Men man måste ändå kolla att glasyen ser utsmält ut.
_
_

Kul ugn!!! o lycka till med nästa bränning!!