Vad är konst?
Hur definierar man konst idag? Vem bestämmer vad som är "riktig" konst och vem som är konstnär? Det är något som jag funderat en del över på sistone. Och var går gränsen mellan konst, konsthantverk och hantverk?
Hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut begreppen litet.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag bestämmer själv vad jag tycker är konst:) Jag struntar i om nån konstpolitiker tycker att det är det eller inte.
Vart gränsen mellen konst, hantverk och konsthantverk går är nog också personlig. För somliga är det konst att göra halmbockar, pyssla scrapbooking eller att stöpa ljus , för mig är det inte det. Där med inte sagt att det för den delen inte är lika mycket värt eller inte kan vara lika vackert eller tankeväckande.
Innom hantverk upplever jag att det finns en starkare tradition av att göra saker på ett redan förutbestämmt sätt med traditionella material och i större upplagor… typ Wallåkra kärl.
/s
Konst är vad du tycker är vackert för ögat att skåda, för fingrarna att känna eller för öronen att höra. Konst är det som får dig att rysa och villja ha mer, mer, meeeer. :-)
Allt är inte konst för alla, vi gör alla vår egna defination av vad konst betyder. En egen målad tavla kan vara underbar konst för dig, men aldeles för ful för världen att skåda. :-)
Jag ser konst i det som får en att tänka efter eller att minas någonting från barndomen eller någonting som hjälper en att tänka lite på framtiden. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Så vad säger ni om de som säger att det finns objektivt definierbar god konst? Är det bara kultursnobbar som vill ha åsiktsmonopol? Handlar det bara om den tråkiga goda smaken?
För jag vill ge dem rätt i en sak iaf. En del konst, musik, litteratur känner jag igen som … bra. Inte bara väl utförd hantverksmässigt, utan personlig och uttrycksfull - och ändå skulle jag aldrig köpa skivan, återvända till skulpturen, läsa ut boken.
Är inte det en sorts bevis för att det finns ett objektivt förhållningssätt till konst?
Annars är jag väl urtypen för den som går på magkänsla. Det som inte berör mig känslomässigt - ger jag katten i.
Sen blir jag alltmer kluven inför uppdelningen mellan konst, konsthantverk och hantverk, för att inte nämna slöjd och hemslöjd. Det är väl inte helt ovanligt att man tittar nerför näsan på särskilt slöjd som trist hobbyarbete, men finns det inte möjligheter med alla tekniker? Går det inte att stöpa ljus som blir konstverk?
Och visst finns det rent hantverk som är så vackert så man bara ryser och tycker det är konst? Som när man tittar på japanska teskålar t.ex. Egentligen är de 'bara' hantverk, men alla är så personliga att de blir unika konstföremål. Finns det egentligen något objektivt sätt att avgöra vad som är konst eller hantverk?
Eller vad säger ni om de starka känslor man kan få när man står inför en tusentals år gammal skål, hur banal som helst, men ändå står man och ryser inför den? Ibland tycker jag att vilket föremål som helst som är tillräckligt gammalt blir konst. Låter det märkligt?
Men det kanske säger en del om konst, att det inte helt och hållet sitter ihop med föremålet utan det finns mängder med konnotationer kring objektet som triggar en till en konstupplevelse.
Nä, det här blir bara flummigare och flummigare. Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut begreppen lite… 
// Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
vistt finns det ljus som är konstverk…korsnäsljusen
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Den traditionella uppdelningen var att konsthantverk var 'användbara ting'.
Den nutida uppdelningen är det är fritt för var och en att definiera sig som konstnär alternativt konsthantverkare. Vilket är en viktig definition när man t ex söker bidrag och stipendier.
momsen är högre för konsthantverk…
Hantverket måste man behärska för att kunna göra konst…
Skatteverket tyckte att en nattvardservis som jag gjort var konsthantverk=bruksgods
Jag tycker att det var konst av mina händer skapade unika föremål