Pipar!
Någon som har bra tips på hur man gör fungerande pipar på t.ex. tillbringare och tekannor? Mina droppar och rinner alltid! Vad ska man tänka på för att slutresultatet ska bli bra?

För att en pip inte ska droppa ska den ha en vass kant som skär av vattenstrålen. En rund kant gör att vattnet smiter runt det mjuka ocn ner på själva kannan. Svårare än så är det inte.
För att hindra den sista droppen att falla kan du göra ett litet hål 3-4 mm innan pipen slutar. Hålet gör att den sista droppen inte faller.

….och gärna en liten ränna eller kanal som leder droppen till hålet…

Jupp, det är bra också. Bor du frammför datorn eller? ;)

………jepp………..

Det var det jag misstänkte:D
Det finns sämre ställen 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
man blir lite skadad
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
tja är vi inte alla här var dag

Var annars?

Då hittar alla till F5 utan problem….
Man kan väl säga att kannans "innersida" ska komma utanför kannans yttersida… djupt… hmmm
#11 hmmm… obegripligt…? 
En pip till en tekanna måste också utformas så att det blir ett visst tryck i vätskan när man häller, annars kommer det verkligen att rinna längs pipen. Vad betyder det… Om pipen är formad så det genast rinner ur den när man tippar kannan lite blir det inte mycket tryck. Ju mer man måste luta kannan innan det kommer vätska desto högre tryck.
hmmm… obegripligt..?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Här hittade jag en bild på en tekanna med dåligt utformad pip. Om man fyller kannan till hälften funkar den, men är den full dräller den ungefär lika mycket längs pipen som i koppen :D
#11 revisited: tror jag förstod till sist, du pratar om läppen på kannan? Att den ska dras så… ja, så att insidan kommer utanför utsidan..
Jo, det låter onekligen djupt!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Elarion
Jag fattade nog inte heller hur du menade:/
Jag får genast en massa bilder i skallen av grejer sprängda i mickråvågs ugnen .. he he… ja, jag är lite konstig;)

Tack! Ja jag tror jag förstår ungefär. Det dumma är att det tar sån tid att testa sig fram till något som funkar. Man vet ju inte förrän kannan har gått igenom hela processen om det blev bra eller inte. "Insidan på utsidan". Ja, det gäller att överdriva formen lite kanske, ta ut svängarna…?
Så svårt att förklara.. sorry