Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3498 ggr
Ulle
0

Första tomten färdig!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Startar en ny tråd där alla kan lägga in sina tomtar. För ni håller väl på och målar porslinstomtar för fullt där ute i verkstäderna?? Flört

Själv har jag gjort en fredlig tomte. Problemet är bara att jag, när jag satt och tittade på bilderna, upptäckte att han inte har ett peacemärke på magen. Det är ju ett mercedesmärke!!! Förvånad

Ok, det är inte mycket att göra åt nu. Jag tror att han är rappare (de brukar ju ha mercedesmärken på magen) och fredsaktivist.

Jag fick låna porslinsfärger av en snäll kamrat. Det var en intressant erfarenhet men jag tror att mina försök får stanna vid den här bilintresserade tomten.

Bildkvalitén är inte den bästa men - håll till godo.Nu väntar jag spänt på att få se era bidrag.

MVH
Ulle

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulla
0

Åh, vad bra Ulle. Hoppas att många blir inspirerade av din tomte. Jag lägger en länk till Porslinstomtarna anfaller så att alla kan läsa om utmaningen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Hanna--
0
zzaga
0

Ulle

Fasen va bra!!! Du har köpt samma tomte som mig! Min ligger sorgligt nog fortfarande omålad i en plastpåse:/

Men va fin den blev!! Klart snyggaste porslinstomten hittills!

Pia
0

Urgulligt!:)

Ulle
0

Ha ha, en BMW-kopis kanske skulle sitta fint…

Zzaga, hoppas att du blir motiverad att öppna plastpåsen och börja måla nu då. Kul att din tomte är likadan som min. Ska bli roligt att se vad du kommer att göra med den.

//Ulle

zzaga
0

Ulle

Jo, men jag är jättesugen! Men jag har inte hunnit vara ute i verkstaden på över två månader nu:/ *depp* och mina porslinsfärger är borta, de ligger i en ciggarrlåda nånstans… frågan är bara vart… sen har jag ingen aning om de fortfarande funkar de är ungefär 40 år gammla… spännande ska det i vilket fall bli om jag hittar dom:D

Ulla
0

Julen närmar sig med stormsteg. Jag antar att fler tomtar börjar ta färg nu ute i stugorna? Visst var det någon i forumet som målar en varje år? Det skulle vara kul att se hennes samling.

_
_

Ulle
0

Min tomte börjar känna sig lite ensam nu. Hur går det för er andra?Fundersam

Lizzie
0

Tyvärr jag har inte målat någon porslinstomte bara tummat egna i stengods.

ika
0

Jag tycker det är så roligt att se andras bilder så jag övervinner min blygsel att visa andra mina "alster".

Här kommer en bild på min första tomte för i år och ett sent bidrag till galleriet med fat. Jag är ju inte proffs som många andra här, men om jag visar upp mitt kanske fler som inte hunnit bli så duktiga än också vågar…

ika
0

Alltså… tomten kom visst inte med…. här kommer den :)

Ulla
0

Åh, vilken söt liten tomte!

Kul att du visar upp dina saker, ika. Om du skickar ett meddelande till mig med några rader om hur du gjort fatet så lägger jag det till fatgalleriet.

_
_

hejbe
0

Jag har nog missat det här med målade porslinstomtar från början..synd.. för det hade varit lite roligt att vara med! Jag får skylla min ouppmärksamhet på att jag bodde i stugan i nästan 4 månader, och där har vi varken bredband eller dator….

LenaR
0

Hejbe, det är väl inte försent! Tror de skulle vara färdiga till jul, och jag har inte gett upp hoppet om att hitta en porslinstomte nånstans och delta. Hittills är ju Ulle den enda som gjort en (Ika gjorde ju en egen tomte så jag tycker hon fuskar ;))

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

hejbe
0

Ja, jag får väl ut och försöka hitta en sån där porslinshistoria. Undrar var man köper sådana….Panduro, kanske? Vi får väl se, jag lovar inget…….

Hur som helst så tycker jag Ulles tomte är jätte-jättefin! Och det tycker jag att Ikas tomte är också…även om det kanske är lite fusk…fniss

ika
0

Ja lite fusk var det väl, för det är ju inte någon porslinstomte! Min är ju gjord i stengods… jag märkte inte att det skulle vara målade tomtar.

Men julig är det ju i alla fall, eller hur :)

Egentligen är jag inte så mycket för det där med jul och julpynt. Jag tycker nästan det är lite jobbigt om jag ska vara ärlig med alla krav på julstämmning. Fast jag är tvungen att haka på ändå för jag har en riktig julfanatiker till sambo… och marknaderna tycker jag om.

Ulla
0

Första december närmar sig med stormsteg. Ingar fler tomtar som dykt upp ännu?

_
_

JennyKrita
0

Det var länge sedan några nya tomtar dök upp….jag har gjort ett försök men jag fuskar lite eftersom jag inte hittade ngn "ren" porslinstomte så tog jag en vit kakelplatta och målade själv…hoppas att ni inte är pryda ;)

Jag har inte målat med porslinsfärger innan så jag passade på att ta kortet innan bränningen, ifall ngt skulle bli kajko i bränningen… (Har aldrig bifogat bild innan, hoppas det funkar)

JennyKrita
0

Bilden kom med iaf….lite suddig dock, ber om ursäkt för det..

pluppan
0

Men, han är ju nakenfis!Förvånad

JennyKrita
0

Inte helt, han har mössa och stövlar på sig Glad

pluppan
0

Ja då så!

lotta2
0

Hehe, nudisttomte…Kul grej….Generad generad, nej inte jag…Skrattande

JennyKrita
0

Hoppas ingen tar illa upp för att jag näckat Tomten…jag tänkte i dessa moderna tider så måste väl allt vara tillåtet, eller…?

pluppan
0

#24 ingen fara, jag tyckte att den var söt!

Ulla
0

Det ska mycket till för att chocka oss. Jag tycker han är söt.

_
_

LenaR
0

Ha, det var en jättefin tomte ju Jenny!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Christina
0

Rolig tråd - den måste jag länka till från Trädgård. Görs några utomhustomtar också?