fel / vackert
Har just öppnat en glasyrugn. Ni vet villka förväntningar man har.
När jag lyfte ut dessa dessertfat blev jag förb…glasyren har blivet för tjock och inte brännt ut. Men efter en studns studerande kom jag underfund med att de där glasyrslöjorna var fina tillsammans med den inte helt täckande engoben och lerans färg.
Nu till min fråga: Kan man sälja saker som inte är helt korrekta? Vad kommer tiden och tex diskmaskinen att göra för åverkan på dessa slöjor?
Jag med min prestationsångest tycker genast att man inte kan sälja något som ju faktiskt är misslyckat. Men å andra sidan blev det vackert.
Hur gör ni andra i sådana lägen?

Svårt att säga, kan du inte bränna om dom?

Det som du kanske tycker inte är "helt korrekta" -kanske i någon annas ögon är helt perfekta.
Provat att sälja dem, om det nu är så att du inte vill prova med en ombränning Det är ju ingen som vet att du hadde räknat med ett annat resultat
Diskmaskinen behöver du nog inte vara rädd för.

Det ser ut som om glasyren är knölig/bucklig, vilket kanske inte är helt optimalt om man ska ha mat på dom?

Nu har jag brännt om de första tallrikarna i högre temp. Utan större skillnad. De resterande glaserade jag tunnare och brände med i den högre tempen. Vad hände?
Leran liksom åt upp glasyren bitvis, bitvis var det slöjor.
Jag tror att jag ger upp. Verkar som om den här leran, engoben och glasyren inte funkar ihop. Kan det vara så enkelt?
Tråkigt, men ibland så funkar inte saker ihop, men visst är det lite mysko…

Jag har också råkat ut för samma sak .Min svarta engobe fungerar inte ihop med den glasyr jag har. Det såg ut som om jag spottat snorslem på krukan.Jag brände om i högre temp utan något resultat,ser bara himla tråkigt ut.

Skönt att andra har samma erfarenhet som jag just fått.
Känner att det är svårt men ibland måste man acceptera fackta och gå vidare!
Tack för stödet!