Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4230 ggr
zzaga
0

novadom ark

Finns det någon här som andvänt dom och vet lite mer hur man ska göra?

/S

lotta2
0

Ingen som vet? Jag har bara köpt dom men inte hunnit använda dom än tyvärr…

Denna kommentar har tagits bort.
zzaga
0

Nej inget som följde med. Jag ringde och frågade lite, men jag var så himla disträ när jag pratade med dom (min son satt och skrek för fulla muggar jämte). Halva sammtalet gick ut på att de ville att jag skulle gå på deras kurs:)

LarsT
0

Vad är novadom ark ?

zzaga
0

Ark som man kan köpa hos cebex. Skriva ut med laserskrivare och sedan använda som dekaler på keramik.

ika
0

kan den här länken vara till hjälp..?

http://www.novadom5000.com/asp/page.asp?pgid=lp006.asp#bottom

zzaga
0

Tack för länken. Jag har varit inne där och kollat innan. Men det står inte specifikt hur man överför till just keramik.

Men jag får väl krypa till korset och ringa igen:/

Doriz
0

Min kompis har gått på en keramikkurs under hösten och där har de använt dylika ark. Hon köpte några stycken som kom i veckan men jag har inte testat själv. Vad är det du vill veta så kan jag fråga henne. Hon är lysten på dem för att de är så tunna och går att vika över kanter och runt om buktiga krukor.

zzaga
0

Ja, fråga gärna.

Hmm… men så tunna är de inte… de kanske blir mer medgivande om man doppar dom i vatten? Jag tycker de verkar tjockare än de vanliga arken.

Mystiken täntar;)

/S

Doriz
0

nä, så tunna är de inte för det som kom var potters tissue … och de är tunna att de kan läggas över kanter och på buktiga krukor, novadomen har min kompis gjort upprepade mönster på ex blomrankor eller geometriska figurer eller kluttar, sedan printar man detta, arken är dock ej i A4 format utan något större eftersom de kommer från USA och där är allt stort, så man måste klippa dem till svenskt lagomformat,  så klipper man itu arket, rollar dekorfärg på bilden och trycker, färgen fassnar där det är färgpulver, jag vet inte om det går med vilken skrivare som helst eller om det måste vara en laser, du kan använda ditt mönster om och om igen, det går också att trycka mönstret på potters tissue som då går att vika över kanter etc, ingen busbra förklaring det blir sällan det i andra handsversion, de tryck som jag sett har blivit bra men kanske inte speciellt distinkta om man nu skulle var ute efter det,

Jessika
0

Aha… nu tror jag att jag förstår funktionen?

man använder alltså inte den färg som kommer från skrivaren utan man tillsätter färg själv? låter lite pyssligt, borde inte bli några konturer.

zzaga
0

Tack så jättemycket Doriz!!!!

Elorion
0

Man kan använda gummiarabicumpapper eller potterstissue i en laserskrivare med den lite kladdigare delen dit "färgen" fastnar på papperet. men man måste spegelvända bilden i ett program typ photoshop el. dyl. och sen gärna rastera bilden så det blir mer stuns i trycket. Nackdelen med detta är att man "bara" får ut svartvita bilder trycket kommer sig av järnet i skrivaren, alla kanske vet vad som händer med järn när det bränns för högt, det suddas lixom ut och blir gulnande, så kruxet är att bränna den tredje gången.. man vet inte riktigt hur högt men ca 800 och helst på en vit glasyr. Man får lätt av trycket från papperet med lite spraylim på godset, och sedan fuktar man lite på utsidan, typ som en såndär tatuering som går att tvätta bort.Glad

Ulla
0

#10 (Doris)

Jag tycker att din förklaring var bra. Tryckfärgen fastnar på motivet från skrivaren. Jag har för mig att det som ev hamnar utanför bilden lätt tvättas bort med svamp och vatten.

Ja, sedan är det bara att trycka mot leran. Man kan använda samma motiv flera gånger. Det är bara att göra om hela proceduren igen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Alltså jag tror vi talar om lite olika saker här. Potterstissue är mjuka fina tunna papper, novadom ark är tjocka plastlikande ark. Novadom ark körs inte i vanlig skrivare utan med laserskrivare eller kopiator.

Ulla
0

Ja, men det som Doris beskriver om hur man arbetar med Novadomarken stämmer. Det som är så bra med dom är att man kan återanvända motivet gång på gång.

Potterstissue, som liknar silkespapper, kan man bara trycka med en gång sedan tror jag inte det håller längre. Fördelen med det är att det går att böja litet som man vill. Man kan förresten testa vanligt silkespapper också.

_
_

zzaga
0

Men det där med oljan verkar inte stämma… olja sugs bara in i arket.

ingvar
0

Novadom är en litografisk plastfilm, och man måste använda laserskrivare, typ kopieringsapparat för överföring av bilden. Sedan är det samma teknik som litografi, altså att vatten stöter bort fett. Bilden på novadom läggs i vatten och sedan rullar man över färg, typ någon färgkropp eller oxid väl riven med t.ex linolja. Den feta färgen fastnar endast på dom svarta ytorna i bilden. Bilden överförs sedan på keramikföremålet. OBS! kräver en hel del träning. För mer exakta bilder brukar jag beställa absityck från Elg Porslin i Väckelsång Tel.0477-40121 . Hit kan du lämna vilka bider som helst, från foton till tekningar för överföring till keramik.

zzaga
0

Ingvar

Du är en klippa! Tack så jättemycket!

Ulla
0

Ja, men varför fastnar färgen på de svarta ytorna? Blir inte de också blöta av vattnet?

_
_

Ulla
0

En fråga till - vad är absitryck?Generad

_
_

ingvar
0

Hej. Litofilmen har den egenskapen att vattnet ligger kvar på de ytorna som det inte finns något tryck på. Altså där det inte är svart från kopieringen. När man sedan rullar över färgen med en vals, fäster inte färgen där det ligger vatten.

Absitryck är det samma som schabloner.

Ulla
0

Okej. Tack för svaret!

Nu har jag köpt mig en bok som heter Ceramics an Print av Paul Scott. Hoppas att jag där får svar på många av de frågor jag fortfarande har.

_
_