nätverk?
Är ni med i någon form av nätverk för företagare, eller organisation? (bortse från Keramikifokus som ju kan ses som en form av nätverk)
Jag har just anslutit mig till Driftig (är det här reklam?), ett nätverk för kvinnliga företagare, men vet inte om det kommer ge så mycket, verkar vara dålig respons på medlemmarnas frågor. Skulle behöva något för att dryfta idéer och tankar om allt som rör att vara företagare. Får ju mycket härifrån, men behöver från fler håll.
Jag är inte med i något nätverk, fast jag har länge känt att jag borde. Det är så mycket jag är dålig på! 
Vad är Driftig för typ av nätverk? Är det via internet eller lokalt, vad ger ni varann för stöd? Hur blir man medlem?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag är med i Företagarna och även Driftig, fast jag håller med, det är inte mycket aktivitet. Men jag är ju inte aktiv själv heller, så jag kan väl inte klaga.
Vi håller även på att starta upp ett kulturföretagarnätverk, hoppas på att det blir bra och aktivt.
Nätverk är bra att ha. Det behöver inte vara ett namngivet nätverk, försöker gå på så många frukostminglar och träffar som möjligt. Det är ett jättebra sätt att träffa andra företagare och se att dom också är vanliga människor. Och helt plötsligt ger det utdelning i form av en beställning t.ex.
Jag är med i KAN=Kulturarbetarna i Nora.Vi har möten varannan månad och det har fixas med andra aktiviteter.Är annars lite anti när det gäller föreningar men har fått bassning av sambon som menar att man måste fjäska lite för att bli med när det händer något..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#1 Driftig.nu finns på nätet, kostar inget att gå med.
Eftersom jag inte träffar så många "likasinnade" i verkligheten, måste bättra mig, så har jag letat lite på internet och hittade driftig som då ska vara Sveriges största för kvinnliga företagare. Men aktiviteten är urkass.
Kollade sen på Starta eget i fokus och där var det mer aktivitet, mer som här. Trodde att det bara var för nystartade företag, men hittade svar på många frågor och intressanta tankar. Kanske inget nätverk direkt.
jag är med i ett kvinnligt nätverk för kultur- och hantverksföretagare här på orten. Det har resulterat i en kultur och hantverksrunda där vi hade öppet den dag nu i augusti, jag hade 41 besökare den dagen, dengemensamma annonseringen blev billigare för oss alla och vi hade många som tyckte det var kul att åka runt och besöka oss, en utflykt! Vi har en konstnär (målar tavlor), en väverska, en mathantverkare, en trähantverkare, en tjej som gör smycken och så jag med ljus och keramik.
Vihar hittat sätt att komplettera våra produkter. Jag har paketerat mina tvålfat med en annan kvinnas handgjorda tvålar. Jag drejar glöggmuggar, och en mathantverkare tillverkar glögggen, och så säljer vi det tillsammans. Dessutom ska vi ställa ut tillsammans på en mässa nu i höst. Montern blir mer levande, och vi finner olika sätt att komplettera varandra. Vårt samarbete bygger helt på frivillighet, och alla måste inte vara med på allt. Dock har vi utbytt en massa erfarenheter, lyckats sälja in varandras produkter till olika återförsäljare samt att vi kommer att erbjuda företagspresenter med våra gemensamma sortiment. Jag tycker det är toppen.
Dessutom finns det ett kvinnligt resurscentra på kommunen, nutek har enkoma pengar för kvinnors företagande. Många av oss är deltidsföretagare, och det tar tid att bygga upp en rörelse som man kan livnära sg på . Det går att söka pengar för ex gemensam marknadsföring, och utbildningar och dyl. Det tycker vi är positivt.
Jag är med i Not Quite. Det är mycket mer än nätvärk, men det är nätvärk också.

Jag är med i "RåTur" (Rådmansö turistnätverk). En liten och mycket lokal förening med allt ifrån kajakuthyrning, keramik och vandrarhem. Vi ställde bl a ut tillsammans på Roslagsmässan i våras och det var jättekul och lärorikt. Vi har även gjort en turistfolder ihop om Rådmansö.
#3 Jag håller med dig Abbis om att vara ganska anti föreningar, men håller också med din sambo. Man får mycket tillbaka och det blir också roligare om man jobbar ihop, förutsatt att alla drar åt samma håll.
#5 Det du beskriver Vulla verkar vara rena rama drömmen för mig. Men det kräver ju att man hittar varandra och, som sagt, har samma inställning. Att folk inte börjar "konkurrera" och motarbeta varandra eller bara låter andra jobba medan de själva glider med.
Min erfarenhet av denna vår i RåTur är att det är bra om man har lite organisation vad gäller möten m.m, t ex en ordförande och lite anteckningar etc. Någon som är lite samordnande. Det hade vi, och det var kanon!
Bara lite funderingar,
Marie
Ja, det kanske låter översvallande, men det blev så bra eftersom vi inte alla har samma produkter. Sedan så är det ju inte alla som har kommit lika långt inom vår grupp med att hitta sätta att koppla ihop produkterna, men det har funkat jättebra för oss. Nu bor jag på en liten ort, så jag har inte någon annan ljustillverkare eller keramikerkollega. Det erfarenhetsutbytet skulle jag uppskatta, framförallt i kunnandet om produkter, tillverkning mm.
Just i småskalig produktion så är det toppen att kunna hyra en mässmonter tillsammans och sälja tillsammans, det är toppen att hinna gå på toan!!!!