Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 3929 ggr
helenahenstedt
0

Företagsnamn?

Jag undrar vad era företag heter och varför, hur har ni tänkt?

Mitt heter Helena Lindberg, men det heter ju inte jag längre så jag måste byta. Då funderar jag på om jag ska lägga till något, ha ett helt annat namn än mitt personnamn eller om jag helt enkelt ska ta Helena Henstedt. Tänker i framtiden vidga verksamheten till närliggande områden: typ skriva om konsthantverk och lite annat.

pyromanen
0

Jag ville heta "eld & lera"  Hade till o med hunnit göra en hemsida  innan jag ansökte hos bolagsverkat om namnet… men så fick mitt företag inte heta!  Det skulle i så fall ingå nåt ortnamn eller personnamn eller liknande.  Blev jättebesviken då.. och då fick det istället heta "Backa Saltglaserat"  bor altså i en by (= 4 hus) som heter Backa.  Det klarar sig ju om jag byter efternamn… men värre blir det ju om jag börjar med vedbränt lergods istället….vilket inte är helt omöjligt….

L.A.E
0

Det fanns en gång ett företag i Stockholm men namnet  ELD & LERA.

Sålde material till keramiker.

KeramikeniSkredsvik
0

Mitt företag heter helt enkelt Keramiken i Skredsvik. Jag valde att ha ett självklart namn, det talar om VAD och VAR, ingen behöver fundera över vad jag håller på med.

Andra väljer fantasinamn, eller något latinskt som har med verksamheten att göra …

/Sofia

abbis
0

Är ganska nöjd med mitt namn som jag haft sen bolaget bildades 1980.Det har syftat på att jag har krukmakeriet hemma och att jag jobbar med jord/lera för jag har till 90% haft min verksamhet i samma hus jag bor..

Sten och lera hette en återförsäljare åt mig för ett år sen från Örebro..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

veka
0

Mitt namn är Fardhems Krukmakeri, det ligger i Fardhem på Gotland och det är vad det är…ett krukmakeri

ijonsson
0

Som jag skrev i "loggatråden" så heter mitt företag inget annat än mitt för- o efternamn. Jag grunnade faktiskt flera år innan jag kom fram till att för mej passar det bäst så. Jag ser mej själv mer som designer än keramiker så därför ville jag inte ha med nåt som begränsar mej till enbart keramik. Ev så designar jag i andra material framöver och då är det bra att ha ett neutralt företagsnamn tycker jag.

busan
0

Skrev också i "loggatråden" vad man bör tänka på i sin i profil.

Mitt företag heter "Tanke & Form" och jag är grafisk formgivare. Keramiken för mig är än så länge på hobbynivå som jag verkligen hoppas kunna gå vidare med och då har jag ju redan ett lämpligt företagsnamn – tycker i alla fall jag Glad

Säger inget om keramik men neutralt ändå …

Vavrakeramik
0

Vävra Keramik efter platsen jag bor plus att det ej är personrelaterat.

helenahenstedt
0

# 8 Varför ville du inte att det skulle vara personrelaterat?

Vavrakeramik
0

Jag tänker lite större än mig själv. Nu har jag tex tagit hjälp av en annan drejare, hade det hetat Helens keramik så hade det kännts tokigt.

Sen tycker jag Vävra är ett vackert namn.

Helena, om du vill satsa på att bli skribent också så är det ju lämpligt att ha ditt namn med, eller så heter din keramikverksamhet en sak och när du skriver som skribent använder du ditt riktiga namn.

Vad är lite annat som du tänker på?

Ska du bo kvar på platsen framöver? annars är ju platsrelaterat dumt.

vulla
0

hej

Mitt företasnamn är lapland lights.

Jag funderade länge inför valet av namn. På engelsa så är betydelsen "skenet i lappland" eller lapplandssken. Namnet ska symbolisera ljus mer som sken än just ett ljus….. Nu hör det ju till saken att jag har ett ljusstöperi. Min logga, som är två spegelvända L, med en låga ovanför, har fått fin respons.  Min hemsida är INTE klar, men där finns min logga, och keramiken är ett komplement till mina ljus. Favoriten är den svarta ljusstaken som är i den stora bilden på förstasidan..

Varför jag valde ett engelskt namn var delvis för att attrahera turister, samt att lapplandsljus lät töntigare. Jag ville anknyta mer till regionen än till själva orten. Jag har många återförsäljare, så produkten kändes mindre ortberoende med mitt nuvarande namn. Keramiken signerar jag altid med mitt namn, samt med min logga.

Denna kommentar har tagits bort.
helenahenstedt
0

Idag har jag anmält ändringen, räknar kallt med att få det godkänt: Helena Henstedt. Känns enkelt och snyggt, låser mig inte till en viss verksamhet eller plats. Kommer med stor sannolikhet inte ändra namn någon mer gång i mitt liv. Även om jag haft företaget i 5 år så är ju inte namnet särskilt inarbetat än. Men det ska det bli ändring på nu!

helenahenstedt
0

#10 Vävra är ett vackert namn!

Vavrakeramik
0

Bra att du bestämt dig. Ska du igång mer med keramiken nu? Inrett verkstan ordentligt?

helenahenstedt
0

Verkstan är absolut inte i ordning, ingen el, inget vatten, ingen värme.

Men har jobbat lite i sommar, i papperslera så det är ju ganska hållbart när jag skjutsar iväg grejerna för bränning.

Tänkte ägna höst och vinter åt att utveckla företaget, ny hemsida, visitkort, logga etc. Börja skriva och kränga artiklar i mängder så kulorna trillar in!

helenahenstedt
0

även om jag bestämt mig så var det kul att höra hur ni andra tänkt, så fyll gärna på här den som vill!

[rolnor]
0

Har precis anmält mitt firmanamn, Tullinge Keramik, till bolagsverket, tycker att det är lite småstadsidyll över namnet, sen får jag väl också fixa visitkort, kanske bärkassar om det blir fart på försäljningen…

Grodan77
0

Idag träffar jag Skattemyndigheten för info on starta eget…går det igenhom vill jag heta "TerraSkaparglöd", ej låst till någon produkt, Terra signerar jag all keramik med.

helenahenstedt
0

#19 Jag tycker du ska tänka på en ev. hemsidesadress i framtiden, om namnet är ledigt eller ej kan du kolla redan nu. Tänker på att ö inte är så gångbart…