visitkorttyck2

Jag tycker båda är bra, men personligen föredrog jag det översta. Kanske för att layouten hamnat lite snett på det understa, som du påpekar själv! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

I den första hade jag nog gjort ditt namn och titel lite större. Lite fetare orange rand också. Jag hade också "luftat upp" texten med adressen så att den tog lite större plats + flyttat ner det lite. Jag är lite tveksam till typsnittet för mig säger det: korrekt, tungt, ansvar, stelt, strikt… det finns flera andra som kanske ger ett något "lättare" men fortfarande "seriöst" intryck?
Fotot… jag är också lite tveksam till att du tittar bort, du känns inte så närvarande på bilden, lite drömmskt/frånvarande ( i motsats till typsnittet då:)

I det andra:
Tycker fortfarande du ska våga ta i lite mer i namn och titel. Utnyttja pappret (det är ju ändå så himla litet!!). Fotots placering känns lite upptryckt i hörnet, lite inklämt.
Typsnittet och storleken på dina kontaktuppgifter känns: försiktiga, veliga och lite nevösa, försynta. Ta i lite, om man nu vill kontakta dig vill man ju slippa använda lupp;)
Kanske en bra idé att göra hemsideadressen lite större? Fetare? Lite längre mellan bokstäverna? Något som gör att den syns lite tydligare?
/hon som tyckte förmycket

Sagakeramik! det är underbart att du tycker så mycket! Tyck på, du!
Jag tror att det är bra att titta in i kameran för att presentera sej.
Sen instämmer jag med andra, du disponerar inte kortets yta maximalt och texten känns inte optimalt placerad. Snygga glasögon!

Varför ett foto på dig själv? Vad vill du uppnå med det? Kanske nåt foto på din keramik eller inget alls, bara text.
Tycker det är mycket bra med foto på dig själv! då ser man vem det är man har att göra med… får ett ansikte på skaparen…

Fördel med annsikte oxå om man nu "växlar över" från keramik till något annat så är inte loggan ett hinder…
Varför inte försöka att trycka på svart matt papper och t.ex gul text. Bild framifrån, inramad med tunna gula linjer.

#7 Har samlat på mig ett antal visitkort och kommit fram till att jag gillar dem med foton på, även om jag inte träffat personen i fråga. Skulle jag ringa upp så har jag redan ett ansikte på den jag talar med och det känns bättre. Om jag lämnar mitt visitkort till någon som inte ser min keramik så blir jag mycket lättare ihågkommen en månad senare när kortet hittas i plånboken. Tror att det gäller även om personen ser min keramik. Dessutom blir jag inte låst till keramiken.
Fick mina egna tankar bekräftade i boken Marknadsföring för kulturarbetare:
" _ _ _Generellt är vi som art (Homo Sapiens) mer intresserade av bilder av människor än på saker. _ _ _ Färgbilder är ungefär dubbelt så spännande som svartvita bilder. Fotografier är i regel mer intressanta än tecknade bilder. _ _ _"
Att jag valt svartvit är ju en kostnadsfråga, den enkla orange linjen funkar ju i svartvitt också, tanken är att den orange färgen ska gå igen på nya hemsidan.
Typsnittet har jag haft problem med, inte hittat något som är snyggt i både text och siffror. En del funkar men delar in orden, t ex blev det Henste dt, med ett mellanrum mitt i ordet.
#6 Tack, har faktiskt aldrig varit så nöjd med några glasögon som med dessa. Haft dem sen 2005 och inte tröttnat än!
Jättetack för alla åsikter, återkommer med nya skisser!

Om du ber någon med Photoshop fixa dina visitkort så slipper du problem med skum avstavning osv.
Intressant att höra hur du resonerat omkring fotot. Jag tror inte jag har sett ett visitkort med personfoto, men skulle nog också tycka att det var lättare/trevligare att ringa upp någon som jag har ett ansikte på.
Jag tycker bäst om det övre kortet, även om man bortser från att adressen kommit för långt ner på det undre liggande. Fotots placering känns fel där.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Var heller aldrig nöjd med det andra kortet, får jobba vidare om jag vill ha nåt som liknar det.
#12 Har Photoshop själv, tycker alltid det är krångligt med text där, ska kanske prova ändå då.
Vad har du för färgkod på den oranga -den ser röd ut i min dator det är viktigt med detta när du ska lämna till tryck. Fixa koden och se den på blankt och matt papper hos tryckeriet. Den färgen du har på din skärm kanske intestämmer med verkligheten.
Jag gör många visitkort och håller med många av de föregående talarna. Jag kan tom säga att den ser lite amatörmässig ut i sättningen av text och bild samt körning. Men du kanske ska titta på ett färdigt kort eller hitta en mall du gillar tex på vistaprint -där du även får visitkorten gratis…om du vill ha deras rekam på baksidan…annars är det billigt ändå och lönar sig mot att printa hemma. Det ä viktigt att testa på egen hand men har man inte kunskapen får man vara beredd på massa jobb och tid.
PS. Lämnar du till tryckeri glöm inte packa filen och göra skärmärken.
Jag lade in en länk här ovan klicka dig runt på högersidands bilder så dyker det bara upp mer och mer.
Det finns helt underbara unika kort.
Lyck till
Rozzy; Länken funkar inte för mej, är det bara jag eller?

rolnor du får kopiera den till webbläsaren.
Mina favorittypsnitt är verdana eller ariel.
helena kolla in yesprint.se om du vill trycka till bra pris.
#15 Nu kapar jag Helenas tråd för att fråga om färgkod - Rozzy, hur kontrollerar man så färgen blir rätt?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#15 Att det ser amatörmässigt ut kan bero på att jag är en amatör inom det här området. Tycker det är kul att pröva själv.
Känner vagt till det där med koder och att skärmen inte alltid stämmer med verkligheten men har inte satt mig närmare in i det. Vet inte hur man gör, när det ska till tryck får jag väl vara mer noggrann..Vet heller inte hur man packar filer eller gör skärmärken…Men det finns det ju alltid nån annan som vet
.
Ser även det första visitkortets rand röd ut i din dator? Tvåan är röd i min också, men det är det första jag gillar bäst och orange är jag barnsligt förtjust i just nu.
Jag har gjort korten i mall som jag har i Picture It, Work Suit som kom med datorn har jag för mig. Har kollat på andra visitkort för att se vad jag gillar.
Man lär så länge man lever, jag är likadan. Men jag vill även vara ärlig mot dig, vi är ju här för att vi älskar keramik och vill framställa det i så fint vi bara kan.
Hur har du tängt att framställa dem/ trycka dem?
Det finns särskilda kataloger man kan beställa med de färgerna som är tryckbara, går du till en tryckar så har han dem , där är även recepten i cmyk.
Jag har inte arbetat i det programmet du har utan i abobes Illustrator, pagemaker och cs4 men vad sparar du i för filformat i ditt program?
När du packar filen till tryckeriet hamnar all info som tryckaren behöver där tillsammans.
Skärmärken är som det hörs på ordet -där du ska skära kortet, det brukar finnas med i den färdiga mallen som små kryss. Annars gör du dem med det raka ritverktyget och linjalen-se tilla att soma in noga lägg en radda kort pass dem noga så kryssen ligger i linje. Sen när du är nöjd kopierar du raddan och jobbar dig nedåt. Utfallande bild som du har kräver även det par pixlar ca en mm utanför skärlinjen så det inte blir en vit kant.
Ja det är så mycket mer men jag ska se om jag hitttar en så blir det lättare för dig…
Det första kortet är ok ta det i stället för att joxa….

#22 Jag är jätteglad för alla kommentarer, från amatörer till proffs inom området, så tyck på du.
Har tänkt att lämna till tryckeri såsmåningom. Ska jobba vidare med olika varianter, låta de jag gjort ligga ett tag för att se efter några veckor vad jag tycker.
Bör jag alltså jobba redan från början i CYMK? Brukar inte ändra från RGB, men har aldrig lämnat in för tryck tidigare, bara printat ut på egen hand för akuta behov- och det blir ju inte snyggt!
vad är utfallande bild?
#17 länken funkar inte för mig heller, kan inte ens kopiera den. Men hittade till sidan och där fanns ju snygga grejer.
Det är bra att veta vilka färger som är tryckbara-som det finns recept på om man säger så. Adobe programmen har en sådan fuktion, man kan be den visa endast dem.
annars är ju visitkorten via www.moo.com jättefina. Jag laddade upp bilder som framsida, och på baksidan finns mina kontaktuppgifter.
Lätt och enkelt.
Fixade korten på några minuter på moo, en suverän sajt, men det kostar en del såklart…
Då är ju vistaprint gratis