Julmarknad
Nu har jag medverkat i min första julmarknad. Det var i Sigtuna tidigare idag. Jag och några kompisar hade ett bord tillsammans, där vi sålde vår keramik. Vädret kunde inte varit bättre. Efter flera dagars regnande så bröt solen igenom molnen och temperaturen gick över nollstrecket.
I ståndet bredvid stod Kerstin Landström från Öster om ån i Uppsala. Hon sålde bl a ullplädar och andra textilier som hon designat själv. Jag köpte en pläd med katter på av henne, katter som jag kopierat på en kanna som jag ofta använder till mina såser på middagsbordet . (Det berättade jag inte för henne, men jag har aldrig försökt sälja den så det är helt okej.)
Det var verkligen kul att vara där, men jag skulle nog inte ha velat göra det utan mina vänner.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Åh vad synd att jag missade det! Sigtuna ligger så nära och är så mysigt:) Hoppas du sålde en del också, det låter som en trevlig dag. Och inköp av katt-pläd, bara det….:)
En sak jag har funderat mycket på är hur man skall prissätta sina föremål när man skall sälja dom. Jag tycker att det är väldigt svårt. Ibland är det kompisar som vill köpa något man har gjort och då skall man ju sätta ett pris, men jag tycker att det är omöjligt att veta vad jag skall ta betalt. Hur gör man?

Man höftar till, att få ersättning för arbetstid, design osv fullt ut kan man liksom glömma tyvärr… Men jag brukar kolla runt på vad liknande saker i butik kostar, vad jag själv skulle tänka mig att betala, priset för materialet, hur unikt föremålet är osv.
#1 Pia, kattpläden är helt underbar. Den kommer jag ofta att svepa in mig i när jag sitter framför tv:n och myser. Kanske inte lika gosigt som med en riktig katt, men pläden är riktigt ulligt mjuk.
Men usch vad svårt det var att sätta pris. Visst har jag gått runt och kollat en hel del, men man får inte så mycket hjälp tycker jag. Priserna varierar alltför mycket. Jag ändrade mig flera gånger under dagens lopp. Jag antar att jag lär mig när jag blir litet varm i kläderna.
_
_
Idag gick jag till mataffären för att handla för kylskåpet var nästan tomt. När jag kom tillbaka till bilen med en fullastad kundvagn och öppnade bagageluckan så var där redan fullt - av granris. Jag hade glömt bort att jag varit ute i skogen veckan innan och skördat granris för att lägga på marken bakom marknadsståndet som skydd mot kylan. Vi hade fått tipset att det skulle isolera bra och se trevligt ut. Eftersom vädret var så fint på marknadsdagen så lade vi aldrig ut riset, men faktum är att det skulle ha behövts. Jag småfrös om fötterna hela tiden.
Vad ska jag nu göra av riset, jag kan ju inte bara slänga det?
_
_