Mortlar
Har drejat mortlar i porslin som är några cm tjocka på tjockaste stället, men har problem att dom spricker i glayrbränningen, han nu testat att bränna lägre(1250) och saktare, få se om godset klarat sej, har någon av er erfarenhet av något sådant?
Jag håller mej till 3centimetersregeln, utan problem. Fast jag har aldrig drejat så tjockt i porslin, det kanske är annorlunda?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ja porslin är betydligt besvärligare, gluttade in i ugnen (300grader) och det såg helt ut iaf, om det sen beror på att jag bara gick till 1250 eller om det var den långsamma uppvärmningen vet jag inte, men jag är nöj, nu kan jag göra mortlar!

Behöver man tänka på något speciellt när man gör "mortelstöten" Jag har länge tänkt prova på att tillverka mortlar men då i stengods.
Nä, den är enkel att dreja, min var ganska tjock typ 3cm men höll i bränningen. Jag tror inte att jag sett mortlar i stengods och skälet KAN vara att det materialet inte är tillräckligt hårt helt enkelt, det slits för mycket, men det är min gissning, kan ha fel.
Mortelstöt kallas väl även för pistill?
Pistill. Det var nytt för mig. Kul och passande benämning.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag har nog fel, det görs ju mortlar av marmor och det är ju väldigt mjukt…
Var ett par små sprickor i botten när jag vände på morteln. dom har dock inte gått helt igenom, en liten spricka i stöten också, jag får ha den i köket, men ska jag sälja så måste jag hitt på nånting, suck, detta porslin….