Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1025 ggr
Bregotta
0

Julsnabben...

Jag svängde till några tomtar och ljusstakar igår kväll (kunde inte hålla mig ifrån verkstan igår fastän jag lovat mig själv att inte gå dit förrän efter julafton, skyllde på "måste göra några snabba julklappar- bära eller brista"). Nåväl - skall följa tipsen och torka i låg temp och tänkte sedan glasyrbränna direkt. Hur gör man om man lagt på engobe, och sedan torkat, kan man köra på transperent direkt ovanpå?Fundersam

Jessika
0

en till fråga angående glasyrbränna direkt, vilken temperaturökning ska man köra i början? 100 grader upp till 600?

Ulla
0

(Bregotta) Ja, det kan man. Men doppa inte hela staken i glasyr på en gång. Då kan den nog säcka ihop.

(Jessika) Jag började bränningen som en skröj med långsam uppvärmning och avslutade som en vanlig glasyrbränning. Det tar ju längre tid förstås, men inte så länge som två separata bränningar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
0

Ulla - hur menar du? Det var mest tomtarna jag tänkte på de består mest av en stor luva. Om jag glaserar bara luvan - säckar den ihop i ugnen då tror du.Luvan är ca 75% av tomten.

Ulla
0

Nej, de håller säkert. Jag tänkte mest på skålliknande ljusstakar med in- och utsida. Du kan förresten testa med en så ser du rätt snabbt vad som händer.

Du kan också glasera medan de fortfarande är läderhårda.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
0

OK, tack så jättemycket! De verkar har torkat tillräckligt i mat-ugnen nu så nu skrider jag till verket… Återkommer med resultatet!

LeWE
0

Hoppas det gick bra! Har provat att råglasera nån gång när det är brådis men inte lyckats så bra när jag engoberat också.. engoben flagnade av efteråt!! Annars tycker jag att det gått bra.

Bregotta
0

#6 Jag torkade dem i matugnen och gjorde sen tre varianter på tomteluvorna, en med Cebex klarröda dekorfärg + transperent glasyr - blev bra med en gång! En med röd engobe + transperent och en med lite dovare röd engobe + transperent - de blev inte så bra någonav dem, den ena blev rosa och den andra brun! Snyggt? Räcka ut tungan Nix. Så jag målade på dekorfärg + doppade i transperent ovanpå och brände om dem och då blev de faktiskt bra. Ytan  och färgen blev bra - hoppas nu den håller, blev lite orolig när jag hörde att dina hade flagat…(Ja, ja får väl göra nya i så fall)