Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2791 ggr
[rolnor]
0

Indrejning

Hur många av er har testat indrejningsmaskiner? Har försökt att göra stora fat i porslin eller stengods och funderar på att prova indrejning, för att få upp volym på produktionen utan att handlederna tröttnar.

Doriz
0

Jag har endast sett dem på bild och skall ärligt erkänna att jag inte ens riktigt förstår hur de fungerar.

[rolnor]
0

Man gör en form av gips och sen är det en arm med en plåtprofil som man sänker ned (först lägger man på ett sjok lera på formen).

Sagakeramik
0

Rolnor

Jag har en indrejningsmaskin och har hört mig lite för hur andra tycker att det är att jobba med. Alla jag pratat med tycker att de är bökiga om man inte kör STOR produktion! Du måste ha moderformar + väldigt många arbetsformar + torkplats för dom.

Det är också bra att ha en lerkran så att du kan kran leran i rätt konsistens för indrejning.

Förutom det så bör du kunna ha plast att jobba med gips för att kunna gjuta dina arbetsformar.

[rolnor]
0

OK, tack för tips!

pyromanen
0

det lilla jag sett som är gjort med indrejningsmaskin tycker jag är lite "dött". För mycket maskin, för lite händer…  bör nog vara till nåt där "det roliga" händer i dekoren/glasyren i alla fall…  annars närmar det sig att man lika gärna kan köpa industritillverkad…

[rolnor]
0

Det beror kanske lite på hur formen ser ut? Sen tänker jag mej ganska extrema glasyrer, kristallglasyr eller en som jag fått fram som ser ut som en stjärnklar himmel (på porslin), men det finns en känsla att det kan bli "dött", får se…