Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2788 ggr
alliz
0

Sprickor

Hej, Vid en glasyrbränning hände det att allt gods hade spruckit. Långa sprickor så att skålarna/muggarna fortfarande höll ihop men var spruckna litet här och där (som sprickor i is)  - Det verkar som att glasyren varit för stel (för kort utjämning ?) eller kan det ha att göra med att det fanns damm i det skröjbrända godset som stått på en hylla ganska länge.

LenaR
0

Var det en och samma glasyr på alla saker? Var det samma lera i alla saker? Har du gjort någon förändring i lera eller glasyr? Vid vilken temperatur öppnar du ugnen?

Damm kan "bara" få en glasyr att krypa, inte spricka. Körde du ett vanligt program?

När har godset spruckit, när sakerna var uppe i temperatur eller när de var i avsvalning?

Frågor, bara frågor…. Tungan ute

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Tror att det kan vara för snabb avsalning helt enkelt, när öppnade ugnen?

mallezeilon
0

Menar du att godset eller glasyren hade spruckit?

Min första tanke är s-sprickor i botten. Men säkert känner du till att dessa uppstår om man inte pressar/arberar botten tillräkligt mycket.

alliz
0

Det var samma glasyr och lera. Ugnen öppnades först när det var helt klart ca 20 grader.  Vanligt program enligt etikett på påsen. Det var sprucket när jag tog upp sakerna.

Var kanske utjämningstiden för kort -  10 minuter ?

Sprickorna gick genom hela muggen/skålen längs med precis så dom höll ihop.

Botten var hel.

[rolnor]
0

Har råkat ut för nåt liknande när föremålet var extremt tjockväggigt, kan det vara nåt sånt? Mysko…

alliz
0

Nej inte tjockväggigt ………..  normal muggtjocklek.

LenaR
0

Kändes glasyren mjuk i sprickorna eller vass?

Är glasyren vass så har det spruckit i kylningen, annars i uppvärmningen eller medans glasyren var smält fortfarande.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

sisela
0

Det hände en gång när jag hade glaserat tjockt inuti och tunt utanpå. Jag tror att glasyren "drog" ojämnt i godset och allt sprack (vassa sprickor=nedkylningssprickor). Det var en grej som var svår att glasera så därför blev det så tjockt inuti. Kolla skärvorna om det ser lika tjockt ut på bägge sidor.