Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2844 ggr
mamma-mu
0

Fotoplatta

Såg att det fanns någonting som heter fotoplatta där man kunde göra egna stämplar genom att lägga på det man ville kopiera och belysa plattan med ultraviolett ljus eller solsken. är det någon som har testat detta??? Fungerar det och hur gör man?

candra
0

Jag tror att det du pratar om också kallas svällpapper? Det sätter man i skrivaren (tror att det måste vara laser men vet ej) och skriver ut en bild. Den håller man senare över en lampa (vet inte vilken typ av lampa det ska vara) varpå svärtan sväller och bilden alltså blir en relief. Sedan kan man t.ex. använda den svällda bilden som en stämpel, vid t.ex. kavling. En kursdeltagare håller på med det på en kurs jag går på Folkuniversitetet. Ser fint ut! Viktigt att ha en bra bild med hyfsade kontraster tror jag, men helt klart en rolig möjlighet att utforska!

lotta2
0

ÅHh, vad intressant det lät! Hoppas någon har mer info om detta!

[rolnor]
0

Kanon, har en idè att göra herioglyfer på mina alster, detta skulle vara perfekt, mer info, please!!!Glad

[rolnor]
0

Hittade denna sida;

http://www.polarprint.se/produkt?ID=107

Är det sådant?

saltglazed
0

har du hieroglyfer på så får du texten spegelvänd. då kan man ju inte se vad det står ??? Skrattande

pyromanen
0

vilka möjligheter!  Nån som vet hur mycket det kan svälla (mönsterdjupet)?

candra
0

Om man vill skriva saker kan man ju spegelvända dokumentet i datorn innan utskrift, så blir det rättvänt på leran.

[rolnor]
0

#7 Tack för tipset!

mamma-mu
0

Jag var in på sidan #4 tipsade om och frågade om papperet, här är svaret från Staffan Syk:

En bläckståleskrivare fungerar inte. En laserskrivare eller en kopieringsmaskin fungerar bra. Kolpulvret som de använder har visat sig bäst.

När man skrivit ut på rätt sida på svällpappret kör man pappret genom en svällpappersvärmare t.ex. PIAF. De svärtade delarna höjs då upp så att de blir taktikt kännbara. Det går att känna även mycket tunna streck.

lotta2
0

Ok, specialsaker alltså som behövs? Någon aning om vad en sådan maskin kostar? Låter ju intressant annars!

Sagakeramik
0

Maskinen såg jättedyr ut:( typ 13000:-

Inget alternativ för mig ialla fall. Men det andra pappret som kallades svällpapper skulle tydligen kunna höjas av vanlig värme. Men sen står det att det bara höjer sig en milimeter… inte så mycket tycker jag:(

[rolnor]
0

Går nog att köra i köksugnen kanske? Värmepistol?

1mm kan nog räcka för att göra en stämpel.

candra
0

Jag ska titta igen på exemplet som gjordes på min kurs, men jag tror att hon hade ungefär en, kanske en och en halv millimeters mönsterdjup (eller -höjd då). Det räckte för att det skulle ge ett mycket tydligt avtryck i leran, också för att ge viss tredimensionell känsla, alltså så till vida att djupet (bildens svärta) varierar på olika ställen i bilden, så att det kan bli mer än bara en stämpel. Kanske att det där med papperets svällförmåga varierar mellan fabrikaten också, det vet jag inget om.

[rolnor]
0

Man kanske kan färga själva pappret, bara på det upphöjda och sedan trycka på leran? går nog att få till, har nu beställt några ark, förengångskull så var det ju billigt…Glad

CarolineD
0

#14 du kan väl berätta hur det går, det låter ju jätteintressant.

[rolnor]
0

Har fått mitt papper, ska testa att skriva ut på det och "framkalla"Glad med en brödrost(!)

CarolineD
0

Väntar med spänning på resultatet …

candra
0

Rolnor, hur gick det, har du provat?

drejat11
0

Rolnor, hur gick det?