Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 3211 ggr
LenaR
0

OT-baka eget bröd

Snacka om att man är lättpåverkad…

Efter att ha läst i tråden keramiker-bagare kände jag mej helt plöstligt nödd och tvungen att baka.

Jag vet inte om jag kommer undan med att kalla det inspiration, eller om jag måste krypa till korset och erkänna att jag försöker bevisa att jag visst har en riktig krukmakarsjäl, och inte bara är en ler-wanna-be.

Så nu sitter jag iaf här och njuter av en kopp kaffe och nybakt bröd med smör. Mmmm….

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
0

Skrattande får väl erkänna att jag pga samma tråd kom att tänka på att det var länge sedan det blev ett glas vin… ska kanske bjuda nån kompis hem till vin på verandan innan verandasäsongen är slut….

rakuLotta
0

Ja, man fick ju viss inspiration…. blev sugen på surdegsbröd. Nån som har recept på nåt gott…. eller ska det kanske hamna på matlust i fokus? ;-)

Ulla
0

Eller bakverk iFokus?Obestämd Nej, matbröd i fokus fär det nog bli.

Å andra sidan så bakas det ju friskt på keramik också,Skrattande så recept (olika slags) finns det alltid plats för.

Vilket påminner mig att uppdatera vår receptsamling. Ett rött band runt lillfingret, så kanske minnet förbättras.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

Gingko, Ulla, och kaffe! Bådadera är bra för minnet!

helenahenstedt
0

I vintras gick Bullar av stål på SVT, ett danskt program med Camilla Plum, googla på henne eller sök på SVT, där finns många brödrecept och hon bakade mycket surdegsbröd. Suveränt program som gått i repris, fånig titel.

rakuLotta
0

Aha, ska kollas upp. Det här med surdegar som gått i arv…. måste man ha tag i en sån klutt å bygga på eller går det bra att starta en egen? (måste ju gå antar jag…nån gång har det ju börjat förstår jag ju …men är det bättre med en gammal??)

mangobango
0

Recept surdegsbaguetter:

2½ dl havregryn

6 dl kallt vatten

1½ dl surdeg eller ½ paket jäst, eller fifty-fifty jäst och surdeg

1 msk honung

10-15 dl vetemjöl/rågsikt (blir fluffigare med mer vetemjöl)

ca 2 tsk havssalt

blanda havregryn, vatten, surdeg/jäst och honung i en degbunke. Tillsätt mjöl tills degen är fast men fortfarande lite kladdig. Arbeta degen i hushållsassistent på låg hastighet i 7 min. Salta. Arbeta ytterligare 5 min på högre hastighet. Häll degen i inoljad plasthink med lock. Låt jäsa i kylen över natten.

Värm ugnen till 200 grader. Häll upp degen på mjölat bakbord och dela i 3 bitar. Arbeta lätt för hand så jästbubblor inte försvinner. Snurra bitarna till baguetter. Lägg dem på bakplåtsklädd plåt. Grädda i 15 min, sänk värmen till 150 grader och grädda 15 min till. Spraya med vatten ngr ggr under gräddning så blir brödet frasigare.

---------------

Surdegskultur kan finnas på hälsokosthandel att köpa. Fråga runt annars om du kan få en skvätt av någon. Sen får man mata den med mjöl och vatten, dvs fylla på efter hand som man bakar av den. Förvara den i kylen. Burk med lock är bra.

Man kan starta en själv också med vatten och mjöl, men det tar något längre tid. Man tar då 1 dl vatten och 1 dl mjöl första dagen. Upprepa i 2 dagar till. Den ska stå i rumstemp under tiden. Konsistensen ska vara som plättsmet. Efter den 3:e dagen ställer man den i kylen.

LenaR
0

Hjälp vad gott det där receptet lät… Havregryn måste vara mitt favoritsädesslag.

rakuLotta
0

Tack Mango Bango, ska ta mig tid att baka dessa framöver. Lät ju supergott!

mangobango
0

Ja, detta är min sura favorit, har bjudit vänner o  bekanta på det i sommar och det är mycket uppskattat. Framför allt är det lättbakat!

Skrattande