Starthjälp...
Vi funderar på att köpa en keramikugn. Nybörjare som vi är, märker vi att frågorna hopar sig… Har fått nys om en Naber P14 120 liter-1200 grader, 12 kW med sättplattor och div verktyg och glasyrer. Har gått ca 200 timmar…pris ca 10000kr.
Är detta en vettig storlek på ugn, att starta med?
Kan man räkna med att den är "inbränd"?
Vad tror ni om priset?
Klarar den att bränna stengods?
Vad är rimligt att betala för en beg. drejskiva automatisk?
Med tanke på elkostnaden- hur lång är en skröj- resp glasyrbränning?
Vad kostar käglor?
Vilka är de vanligaste reservdelarna som kan vara bra att ha?
Oj, det var många frågor på en gång. Då ska jag börja med en motfråga: Du skriver "vi". Hur många är ni som ska dela på ugnen?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Några fler frågor: Har du en bild på ugnen? Hur ser den ut innuti? Är stenarna hela och fina? Hur ser slingorna ut? I vilket skick är sättmaterialet och plattorna? Ingår automatik? Gammal ? Ny?
Ja, inbränd är den nog. Men det tar ändå ett tag att lära känna en ugn.
Här kan du hitta mer info om ugnen:
http://www.nabertherm.de/index.php?language=en&id=13
Priset på drejskivan beror helt på vilken sorts motor den har och hur den är driven. Vilket märke är det?
Det beror på vilken typ av keramik du bränner. Lergods kräver mindre energi eftersom man inte bränner så högt. Bränner du däremot stengods och porslin med Kristallglasyrer så blir det mycket dyrare.
Käglor hittar du på nästan alla återförsäljares hemsidor, de är billiga. Under fliken "länkar" här uppe hittar du de flestas hemsidor.
Jag tror de inte man har några reservdelar (till ugnen menar du?) hemma så där.. utan man beställer om nått krachar.
Hej och tack för era svar.
Vi är två st som ska samsas om denna ugn.
Detta gäller en hobbyverksamhet.
Bild finns inte, men ugnen ser i princip oanvänd ut…
Vad beträffar drejskiva, så tar vi gärna emot råd på vad som kan vara lämpligt för en nybörjare…vi har inget objekt.
Kan priset vara vettigt?
Mvh Lergökarna

Ingick automatiken? Viktigt att kolla , ibland ingår inte automatiken och om du ska köpa en ny kostar de runt en 3000:-
Det du ska kolla är hur stor den är på bredd och höjd. Det är det som kommer att begränsa dig. Om du är nybörjare så kanske du inte gör så stora fat eller höga krukor just nu, men det är väldigt irriterande att inte få in det man gjort i ugnen.
Om du planerar (någon gång vill) göra stora saker så ska du köpa en drejskiva med lite kapacitet i motorn. De lite billigare och svagare orkar inte dra runt klösen. En annan sak som du kan tänka på är att det är bra om den går tyst. Det är väldigt jobbigt att sitta i muller och dreja.
1200 grader är inte så högt heller… många stengodsleror bränns från 1220 till 1250-1300 grader ungefär. Så om ni vill kunna bränna stengods bör du inte köpa den.
Hmm.. jag tycker nog det är lite dyrt med tanke på att den inte är jättestor och inte går så högt.
Naber P14 känner ajg inte till, jag antar att det är en äldre ugn. Temperaturen är lite underlig och står det verkligen att det är max temp 1200 grader på metallplattan som sitter fast på ugnen?? Många lergodsugnar säljs som "stengodsugnar" för att temperaturmätarenheten går till 1200 grader, men bara för temperaturmätaren går till 1200 gr behöver inte ugnen klara av det. Många lergodsugnar är gjorda med ett tegel som går bra till 1050-1100 grader och går sönder om du bränner högre i dom än vad dom klarar av, mm.
För att vara helt säker på vad du funderar på att köpa och vad ugnen är gjord för så slå Keramixexperterna Cebex en signal, dom har ju sålt Naber i många år och vet exakt alla data om varje model. Bättre än att lite på en säljare som kanske inte vet så mycket om ugnen. Annars tycker jag Zzaga påpekade allt annat viktigt.
Lycka till!
Tack för matnyttiga råd.
Vi ska fortsätta forska i detta, ringa CEBEX var ett bra råd…
MVH Lergökarna