Fusk?
Har jobbat en tid med att ta fram en metod att göra lite större fruktfat utan att behöva dreja dom, för att jag tycker det sliter på handlederna så mycket. En metod som jag provat är att kavla ut och ta ut en stor rundel som en pepparkaksform gör, och sedan lägga den i ett tygstycke spännt över en stor hink, funkar IBLAND bra, men inte alltid, så jag funderar på att göra dom med hjälp av en indrejningsmaskin (dyr, får nog köpa beggad…), vad tycker ni, är det "fusk" med indrejning? man är ju tvungen att svarva gipsformen för hand?
Nä,varför skulle det vara fusk? Indrejningmaskiner är ett verktyg likväl som drejskiva med el, lerkvarnar med vacum, elugn och en massa annat vi använder. Det är formgivningen som är ditt jobb och där är din kreativitet. Hur man sen väljer att utföra själva uppgiften kan kvitta. Ta hand om dina handleder du så håller de längre - maskiner är ett superbra hjälpmedel på många sätt.
Jag har ett stort träfat från Ikea som jag använder som mall och kavlar och lägger i, eller iblanden djupare skål som jag vänder uppochned och lägger utanpå, beroende på vilken form jag vill ha. Det är ju förstås bättre att gjuta av och få gipsform så man slipper lägga plast i. Fusk eller ej, det kan bli väldigt fint, och så får man väl dekorera och göra det "till sitt eget" så blir det inte fusk.
Jag ska genast gå till IKEA!

Finns väl ingen egen arbetsmetod som är fusk.Däremot att lämna bort ett föremål få det uppdrejat i 100tals ta hem dom och sen signera dom är fusk i mina ögon.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#1 Håller med dig till 100% , Alla fatformer är ju väldigt lika, det är ju i dekorationen som ditt personliga uttryck och kreativitet kommer fram.. , har provat på indrejningsmakin, det var inte det lättaste
Har man en stor produktion och stort företag så kan det vara helt nödvändigt att få hjälp utifrån med att producera föremålen. Att dreja tusentals av den samma kopp är slitsamt och dessutom finns det då ingen tid att utveckla nya produkter och ny design.

Så länge du inte påstår att det är handdrejat och unik är det så klart helt ok med alla hjälpmedel.
# Men om det handlar om att signera en produkt som du designat men inte själv tillverkat? OM man inte hävdar att den är handdrejad…?
Ja, var och en får väl dra en gräns för vad som är fusk, tack för era synpunkter på indrejning. Dom stora glaskonstnärerna blåser ju inte sitt glas själva t.ex. Rembrandt lär väl ha signerat sina elevers verk med sin egen signatur?

Jag vet inget om indrejningsmaskiner. Hur är de tänkta att användas?
Finnns det något som heter fusk när man jobbar med hantverk? Bestämmer man inte själv vad man vill göra? Hur man avmänder maskiner odyl. Vem gör man det för? Kunden eller sig själv?
Jag har kavlat under en period. Skulle det vara fusk?
Det finns en keramiker i Stockholm som drejar stora fat i gipsform. Jag minns inte om hon börjar från kavlat i gipsformen och sen fäster den på drejskiva och avslutar, eller om hon drejar ut leran i formen.
Det blir iaf mer levande uttryck än att använda indrejningsmaskin.
Någon som kan hjälpa mej med namnet på keramikern? Jag tror hon kallas Acka…?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag tycker inte heller att någon metod är fusk. Känner keramiker som säljer otroligt mycket muggar ex. men som gör all i former. Men orginalet är ju faktiskt hangjort. olönsamt att dreja massor av muggar med samma stuk. Det lönar sig inte

Vad är en indrejningsmaskin för något? En bra förklaring eller en bild. Blev så nyfiken.
Fusk ja då får det hårdras - inte köper ni väl färdig lera i påsar?
Ut och gräva är det rätta

Ja, vissa tycker kanske att en elektrisk drejskiva är fusk, eller kanske ska man ringla eller kavla allt (kavla är fusk det med, man ska platta ut leran på samma sätt som en pizzabagare fixar till en pizza).
#11 En av medlemmarna i Blås & Knåda heter Annika Acka Sebardt,
kanske är det henne du tänker på.
#16 Just hon ja, tack Wabisabi!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.