Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3046 ggr
zepolyta
0

Måla urna

Hej allihopa,

Jag har gjort årets fyns på loppis och hittat en underbar stor obehadlad urna som på marknaden inte hittas för mindre en 500-600 kr. Med obehandlad menar jag att den är av vanlig terrakotta keramik.

Min fråga till er är: Vilken slags färg måste jag använda till keramik? Skulle vilja ge den en aning "antik look" med krackelering och variera turkos med kanske röd..?

Tips någon?

Keraleij
0

Ska den stå inne eller ute?

Har du tillgång till keramikugn?

Om du bara ska ha den inne som prydnad och inte har vatten i den kan du ju måla den med någon typ av hobbyfärg. I hobbyaffärer kan man hitta "krackeleringsmedium" också om man vill ha den typen.

Ska den stå ute (obs! en terrakottakruka är inte lämplig att ha ute om vintern) kan man pensla den med lite youghurt för att den snabbare ska se "antik" ut. Det blir fortare mosspåväxt då, fast turkos och krackelerad blir den ju inte…

Vill du bränna den med keramikglasyr är det enklast att köpa någon färdig lergodsglasyr man tycker om från någon leverantör av keramikmaterial och följa instruktionerna.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

zepolyta
0

Tack för svaret. Den ska ska bara vara som prydnad inomhus. Och jag har ingen keramik ugn.. 

…önskar min kamera funkade så jag kan visa en bild på den :(

Ska kolla i hobbyaffär :) Kan man hitta "krackeleringsmedium" i olika färger?

koko
0

Om det är ett medium så bör det vara något man blandar i själva färgen. Antar jag?

Keraleij
0

Jag har för mig att man målar en grundfärg först, tex svart. Sedan penslar på krackeleringsmediet. När man sedan målar nästa lager färg, tex vitt kommer detta att krackelera och den undre färgen synas i sprickorna.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Doriz
0

Den stora hobbyaffären säljer krackelerinskräm, fugnerar precis som Kajsa skriver. Mitt råd är dock att du testar innan. Dels på en annan kruka eller skärvor, dels i botten på din. Jag har använt mig av krackelerinsgkrämen och fått mycket olika resultat. En del har jag varit nöjd med medan andra gånger har det inte blivit som jag tänkt mig.