Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 1055 ggr
Elorion
0

Nervös.

Hej alla.

Jag undrar hur man kan överleva på keramiken, hur man sätter igång med en firma, hur man kan kombinera annat jobb med keramikjobb, hur man gör med skatter moms osv.

Vad har ni för erfarenheter av keramik som arbete?

/Elorion= Anna-karin

soleikeramik
0

Jag slet med detta på 70-80 talet. Inkomsterna var ojämna och jag var aldrig ledig. Kombinerade med kvällskurser och nattvak på sjukhus. Då gick det bra utan krånglig bokföring. Men Nu har regeringen kommit med nya bestämmelser om just bokföring och redovisning, så kolla det först av allt, så det inte  gör dig avskräckt. Vad jag minns som trist, var att sitta och göra massvis med grejer som sålde bra, det blev långtråkigt. Men det var mycket som var toppen också. Skulle gärna göra så igen om jag var frisk o kry…. lycka till tycker jag

Bojjan
0

Jag jobbar natt i vården för att överleva ekonomiskt och dag i  keramikverkstan för att överleva psykiskt. 

Arbetsförmedlingen kan hjälpa dig med hur du startar eget och ofta finns det hjälp att få från kommunen eller hantverks/företagarföreningar om praktiska saker.

avalon
0

Skattemyndigheten har introduktionskurser för dom som vill starta eget, jag tyckte dom var bra. Sen får man väl se vad man behöver för att klara sig, har man en partner som tjänar bättre som man kan leva på ett tag, kan man jobba deltid, det går alltid att lösa. Jag tror inte att man kan bara sluta med jobbet och börja leva på keramiken helt över en natt, det måste nog ske succesivt, om du inte gått ut konstfack och har en massa uppdrag redan. Var beredd att vara fattig ett tag, är nog ett bra tips om man skall orka.

Elorion
0

Det verkar som om det är lite trassligt med allt pappersgöra…

Tack så jättemycket för de fina svaren. Jag smyger nog igång sakta med mitt jobb på sidan, det känns säkrast så. Synd att det inte är 60-70talet nu.. det är så mycket krångligare nu på nåt sätt, har jag hört:)