Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4338 ggr
Ulla
0

spruta glasyr

Jag har förstått att det är ganska många här som glaserar genom att spruta glasyren på föremålen. (Själv doppar eller häller jag.)

Jag har några frågor när det gäller det sättet att glasera.

• Blir det inte mycket spill?
  • Vad använder man för grejer? Går det bra med en billig kompressor från Teknikmagasinet och ett sprejmunstycke avsedd för färg, eller måste man ha dyr specialutrustning?
  • Vilka är de största fördelarna?
  • De största nackdelarna?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

En stor fördel är ju att man kan dubbelglasera enkelt.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bojjan
0

Hej. Jo, det blir mycket spill men jag har ett hembyggt sprutskåp och sprutar alla grejor som ska ha samma glasyr, väntar till dan efter när glasyrresterna har torkat till pulver, sopar ner det i en hink, tillsätter vatten, siktar och använder det igen. Det enda man inte kan använda sitter i filtret och det är inte så mycket faktiskt, det mesta sitter på sprutskåpets väggar! OBS, man måste använda ett riktigt rejält andningsskydd! Jag har en gammal kompressor med ganska stor "lufttank", den är "seg" kan man säga, däremot behöver man inte så mycket tryck, bar eller vad det heter, 2 kg har jag och det räcker. Jag använder en vanlig färgspruta inköpt på järnhandeln. Fördelarna är som Ir säger att man lätt kan dubbelglasera och att godset torkar fortare. Ibland när jag doppar får jag vänta till nästa dag med utsidan annars rinner glasyren av. Nackdelen är att det ibland blir lite "tråkigt" och "dött" resultat men det kan man bättra på med lite stänk eller dropp eller glasbitar eller experimentera lite med det som sitter i filtet efter flera sprutningar. Faktiskt rätt kul.

Ulle
0

Ja, som LR säger så är det lättare att dubbelglasera och visst blir det mycket spill. Men å andra sidan behöver man inte blanda så stora mängder glasyr som när man ska doppa så åtgången kanske inte är så farlig i alla fall.

Jag har ingen glasyrspruta hemma men i skolan har vi det och nu när jag bara har några månader kvar på utbildningen börjar jag fundera på hur jag ska lösa det med just den detaljen. Ett sprutskåp tar ju plats och det har jag inte så gott om… Får väl spruta utomhus, när vädret tillåter.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

zzaga
1

" väntar till dan efter när glasyrresterna har torkat till pulver, sopar ner det i en hink," Låter farligt tycker jag…. hur länge flyger particklar omkring i luften?

MiaTua
0

Det är bra vid råglasering.

L.A.E
0

Har ett sprutskåp med vattenridå , mycket bra.

Bojjan
1

#4. Jag har utsugsfläkten och andningsmasken på hela tiden och sen våttorkning direkt. ….men risken att andas in flygande partiklar är nog ganska stor ändå tror jag, borde nog ändra mina vanor…   Tack för tanken!

Catharina
0

Har testat spriutglasering i skolan i våras (lergods). Tänkte att nu är problemen med att doppa stora saker snyggt löst. Så var det ju inte riktigt. Sprutade 5-6 saker.  Tyckte det var svårt att avgöra lagom lager för en täckande yta-använde vit eller transparent glasyr- och på vit lera var det extra svårt att se. Ibland blev resultatet knottrigt (jmf "fusk frost" på fönster), det smälte inte ut riktigt, så efterföljande grejer putsade jag till före bränning. Då tappar man ju lite av smidigheten tycker jag, när man får stå och damma. En fördel är väl som Ulle skriver möjligheten att kunna glasera ett riktigt stort ting med bara lite glasyr vkar i hinken.

Slutsats: träningssak som allt annat- ingen snabb genväg.

Ulle
0

Ett tillägg till Catharinas inlägg:

Jag var med och gjorde (misslyckade) försök med att spruta glasyr på lergods. Det blev aldrig riktigt bra. Men i år, när vi jobbar uteslutande med stengods, fungerar det utmärkt. Jag tror det beror på sammansättningen av glasyrerna och att stengodsglasyrer smälter ut bättre p g a högre bränntemperatur.

Det enda kruxet är att veta när man har sprutat tillräckligt så att det inte blir för tunnt resp. för tjockt glasyrskikt.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

zzaga
0

Jag har heller aldrig varit med om att glasyren blivit knottrig för att man sprayat på. Som Ulle skriver måste ju det i så fall bero på att glasyren inte smält ut helt.

Man kan ta och kolla lite med en nål för att se tjockleken… annars är det nog bara övning som gäller:)

Bojjan
1

Jag blandar lite karamellfärg i den transparanta och vita glasyren, då är det mycket lättare att se hur tjockt man lagt glasyren och färgen försvinner i bränningen. Lärde mig detta på Cebex glasyrkurs. F.ö. är det som sagt en träningssak. Problemet med "knottring" har jag aldrig stött på men jag jobbar bara med stengods. Kan man inte öka utjämningstiden tro, för att få glasyren att smälta ut?