Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3028 ggr
mallezeilon
0

Koppar på vitblank

Jag står just i begrepp att glasera en del saker i vit blank glasyr. En del detaljer hade jag tänkt gå på med koppar(oxid) för att sedan bränna. Tycker att det blir en sådan underbar grön färg. MEN om man målar med kopparoxid blandat med vatten vet jag av erfarenhet att resultatet kan bli väldigt varierande. Allt från ljusaste grön till metallisk svart!

Här kommer min fråga: Finns det någon där ute i cyberrymden som vet om det funkar att blanda kopparn med något annat för ett jämnare och säkrare resultat? Min tanke var att prova med att färga in en skvätt av den vita glasyten. Men då uppkommer ju nästa fråga: Hur mycker koppar?

Tacksam för svar!

mangobango
0

Precis, färga in din glasyr  med kopparoxid är bra. Tänk då på att ta bort  de färgande oxiderna i din grundglasyr, tex tenn. Men du kan så klart testa med att ha de kvar. Jag brukar dock ta bort dem .

Hur mkt beror ju på hur starkt du vill ha. Ljust grön kanske 1%? Blanda glasyren torrt och beräkna % på den. Blanda inte i våt glasyr, då kommer du inte få koll på hur mycket du ska ha till nästa gång.

Mitt bästa tips är att testblanda ett sk snabbinfärgningstest på en 100 gr sats. Då blandar du i mer och mer oxid för varje gång, dvs blanda först i 0,25% oxid och måla med det. Blanda sen i ytterligare 0,25 % då får du 0,5% styrka. Fortsätt med ytterligare 0,5% så får du 1% styrka. Osv tills du är nöjd. På så vis får du en "karta" på styrkor och kan sen välja den nyansen du finner är bäst. Vilken procentsats man startar/slutar på beror på oxiden, de är ju olika "starka". Kopparoxid skulle jag kanske starta på 0,25% och sluta på 4%.  Stegen blir då 0,25+0,25+0,5+1+2. Beror på vad du är ute efter och vad som i övrigt finns i glasyren, men det är ju bara att testa på med olika procentsatser.

En annan variant är att du testar att måla med andra glasyrer ovanpå den vita. T ex om du har en annan grön glasyr kan det funka ovanpå en tennvit glasyr. Så har jag gjort. Experimentera på!

LenaR
0

Jag blandar koppar och kobolt och andra besvärliga oxider med kvarts för att få bättre koll på styrkan. Det har den fördelen att det flussar mindre också! Glad

Oftast blandar jag 50/50 på volym, dvs två ungefär lika stora högar. Sen river jag det med glycerin till tjärkonsistens, och spär med vatten.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Wabisabi
0

#2 Finns inga dumma frågor, ellerSkäms men jag fattiar inte riktigt det där med att riva, hur gör man då?

LenaR
0

Alldeles riktigt, W, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! Men det ska jag försöka undvika. Foten i munnen

Att riva är ett gammalt måleriord för att blanda färg. Jag lägger upp pulvren och några droppar glycerin på ett fat, och blandar med en palettkniv till rätt konsistens. Det är allt! Glad

Cardellio
0

#4 Ytterligare "dumma" frågor….

Hur menar du att du får en bättre koll på styrkan genom att blanda oxiderna med kvarts (50% oxid och 50% kvarts, antar jag?). Använder du den blandningen till att "måla" direkt på en annan glasyr, eller är det den blandningen som du färgar in en grundglasyr med?

LenaR
0

#5 Det jag pratar om är dekorfärg för att måla på glasyr. När jag blandar ut kopparen med kvarts slipper jag oroa mej både för att den ska fälla ut och bli svart och för att den ska flussa för mycket.

Likadant med kobolten, det är så lätt att den blir för mörk, hur tunt man än lägger den, och den kan flussa. Med kvarts i blandningen blir det lättare!

Cardellio
0

Aha - då förstår jag!

Tjärkonsisten, vad innebär det för dig? Jag har nämligen både sett tjära som är mycket kladdig och inte rinner alls, men jag har också tjära hemma, som man kan hälla upp….

Är det alltså så här man gör om man t ex vill skriva ett namn på en vitglaserad themugg?

LenaR
0

Kladdigt ska det bli med glycerinet! Sen blandar man med vatten så tunn som man vill ha färgen.

Vit glasyr är ju oftast täckande, så det bästa är nog att använda överglasyrfärg. Men det är klart att det kan gå med engobe, bara färgen lyser igenom!