Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2074 ggr
[rolnor]
0

effektsökeri

Nämnde detta fenomen i en artikel om Oktobernumret av "Ceramics Monthly" men jag får intrycket av att det inte så många av er som läser den, så det blir en ny tråd;

Jag tycker ibland att keramik till varje pris handlar om att vara unik, att skilja ut sej ur mängden. För egen del så söker jag nog bara skönhet, om det blir vackert så är jag nöjd, även om det bara är en vanlig vas eller urna t.ex.

Vad har ni för relation till det unika skapandet?

LenaR
0

Jag har inte Ceramics Monthly tyvärr, så jag vet inte vilken typ av keramik du menar. Men effektsökeri för mej betyder ängsligt arbete.

Den som jobbar på och tar sitt arbete på allvar kommer förr eller senare att utveckla en personlig stil. Det är ingenting man tvingar fram. Försöker man skynda på den utvecklingen hamnar man nog i effekter för effekternas skull.

Arbetet med lera (eller vilket annat skapande arbete som helst) handlar för mej om att hamna i det sinnestillstånd där det inte finns bedömningar. Då blir det bra. Om jag är upptagen av tankar på om det jag gör är bra eller dåligt, originellt eller banalt, säljbart eller soptippsmaterial - då blir det bara fel.

Effektsökeri är nästan det bästa resultatet i så fall - det brukar iaf vara underhållande!

Att arbeta med skönhet som mål tycker jag låter idealiskt.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

Många gångar är det skönhet (subjektivt vad det är förstås) men det kan vara annat än skönhet också… uttrycka något jag vill uttrycka… förfall, död, elände, glädje eller till o med politiska åsikter..Skrattande

mangobango
0

Att vara sig själv är väl det jag rekommenderar, oavsett om det är effekter man vill eller skönhet eller annat… var i ditt hjärta.

[rolnor]
0

Jag tycker att effektsökeri hänger nära samman med kravet på att det ska vara "nåt nytt" nåt som ingen sett maken till, kan nog vara svårt att skilja dom sakerna åt. MEN, effeksökeri kan vara "roligt" det kan bli humoristiskt och som du säger LenaR, underhållning.

Funderar lite på det här med keramik kontra måleri, inom måleriet så har det ju funnits olika grenar, kubism, impressionism o.sv. hur är det egentligen med keramiken? Det finns ju riktigt gamla saker från olika dynastier i Kina t.ex. som man då säger är Ming eller Sung, sen finns det ju olika tekniker som kopierade detta i Europa, Fajans. Men hur har dom sista hundra åren varit, finns det några "grenar"??