Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5103 ggr
fridafab
0

Stengodsengobe

Hej! Ny här på detta superforum. Undrar om nån kan hjälpa mig - har penslat engobe på ett par muggar (innan skröj) efter skröj ser dom fina ut - doppade sen i transparant - brände 1220 grader och ut kommer min pistagefärgade kopp ut mörkgrön.. Fult - för hög temp? Dessutom knottrig och randig, vill ha den slät och täckande. Ska man sila engoben kanske? Kan man blanda i mer slammad lera om den ska bli ljusare kanske?

Så undrar jag om man kan pensla på glasyrer? Nåt man ska tänka på? har bara doppat innan, vill inte att det ska bli penselstreck helst.. Tacksam för svar!

LenaR
0

Hej Frida! Välkommen hit!

Ska börja med att fråga vad dt var för engobe du använde? Var det en färdigköpt pistagegrön?

Jag tycker du svarar på dina frågor själv, men jag kan ju bekräfta dem! Glad

Tyvärr så är det ju så att ett pigment kan krocka med en glasyr så det blir en helt annan färg än man trodde. Men vill du ha en ljusare grön, så blanda i mer lerslamma!

Knottrorna, ibland kan en engobe behöva siktas. Men om det inte syntes något efter skröj tror jag det beror på färgkroppen/metalloxiden. Så jag tror problemet försvinner om du spär ut engoben.

Blev engoben penselrandig? Du kan doppa den också, eller se till att pensla på så många lager så den blir täckande.

Det är svårt att pensla på glasyr. Ofta syns penseldragen på ett tråkigt sätt. Jag föredrar alltid att doppa eller hälla.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

fridafab
0

Tack för svar!

Undrar om det finns någon ideal bränningstemp för engobe som jag har blandat utifrån pigment (samma som färgkropp?) och slammad lera?

Engoberar ni innan skröjbränning eller före? Jag menar att den transparanta glasyren måste väl upp i typ 1180 minst, för blir engoben mörkare ju varmare den blir? Svårt..

Jag använder stengods, men det verkar finnas fler glasyrer som passar min smak i lergods - ska jag byta lera? Vill att mitt bruksgods ska hålla i många år..

Trodde det skulle vara lätt med engobe men tycker det är svårare än glasyr!

bosse-cebex-gbg
0

Engobe blir lätt tråkigt knottrig om man inte siktar den då och då….det trista är att man oftast inte märker av kornen medan man jobbar med engoben, utan de brukar krypa fram när den torkat.   En annan typ av "knottror" är de mini-blåsor som kan uppstå i engobeleran om den överbränns….

Glad

LenaR
0

#2 Lergods och stengods har helt olika färgskalor. Bruksgods kan du göra i bådadera.

Du får bestämma dej för vad du gillar bara!

Om du använder en och samma infärgning i lergods- och stengodstemperatur så kan färgen mörkna, tappa i klarhet och intensitet, eller brinna bort. Beroende på vad det är för pigment…

Det finns engober man lägger efter skröj, men före är vanligast. Blandar du bara på lerslamma är det obränd lera som gäller.

Och jag tycker likadant som du, engober är precis lika stort och komplicerat område som glasyrer… Obestämd Jag har valt att lägga fokus på glasyren hellre än engobe. De flesta gör nog ett sånt val!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

fridafab
0

#4 vet ju knappt vad jag har köpt - en burk med pigment från lermakeriet som jag efter knapphändig info rörde ihop med stengodslerslamma, inte konstigt att det blir tokigt, säkert helt fel mått.

Jag har nu bestämt mig för att prova seemans utbud av glasyrer och även byta lera, såg att jag köpt stengodslera med topptemp 1240 (känns lågt och passar inte de glasyrer jag vill använda)

Ja kära nån man lär så länge man lever.

#3 Tack, det känns igen..