Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2932 ggr
[rolnor]
0

Slumpen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Drejade en form som inte blev bra. drämde den fyra ggr i ´bordet och fick en spännade "asiatisk" form, när jag sen dekorerade med järnoxid så drog jag tre sträck, vilket verkade OK, men min dåvarande flickvän tyckte att "dra ett sträck till, så det blir som ett "K" "

Summa sumarum; En av dom finaste saker jag gjort.

Har ni andra erfarenhet av slumpens betydelse?

Gillar ordspråket "Turen gynnar den flitige"(Fritt översatt från engelska)

LenaR
0

Jag tror inte alls på slumpen. Det är ditt undermedvetna som talar! Ibland är man bättre på att lyssna, ibland sämre.

Vasen är verkligen vacker!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Tackar! Nu är den rättvänd också.

Ulla
0

Jag håller med. Jättefin vas!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

mallezeilon
0

Urtjusig rolnor!

Att fortsätta arbetet med en "misslyckad" pjäs är ju så befriande. Man kan ju göra vad som helst med den eftersom man ändå ska kassera den. Har man tur inser man kanske plötsligt att det hela blev bättre än det som från början var tänkt.

Har du hört talas om keramikern Paul Soldner? Några av hans bästa saker har han drejat, för att sedan kasta dem i golvet!

[rolnor]
0

Tackar!! Nej, honom har jag missat, men jag såg för ett tag sedan på TV en jätteduktig silversmed som skjutit hål i sina färdiga vackra alster med gevär, här kanske den här tråden vidrör den andra jag startade häromdan gällande effektsökeri(??!!)

Wabisabi
0

Kanonfin, både form, glasyr och dekor, perfekt helt enkelt!!

Vet inte om jag tror på slumpen däremot tror jag att saker kan behöva mogna. Så kan det vara rätt ofta för mig när jag bränner Raku, man putsar nästan klart  men är inte nöjd och ställer skålen på en hylla i verksta´n. Slänger ett öga på den där skålen emellanåt och sen helt plötsligt så känner man att jo, men den är ju faktiskt riktigt fin.

Någon, fråga mig inte vem har sagt  – Att saker måste tåla ögats slitage.     Tror att det ligger nog något i det.

candra
0

Oj vad vackert Rolnor…!

Jag känner igen det där med att den kreativa processen plötsligt byter puls, riktning eller nivå - vips har man gjort något nytt och oväntat, och gärna då när man "gett upp" och "släppt taget" om en grej, eller om en tidigare idé om vad det skulle bli. Det är underbart när det kreativa skuttet resulterar i något vackrare än det ursprungliga.

För mig kan utmaningen vara att integrera det nya uttrycket med det gamla, så att de bildar en helhet. Nu pratar jag i och för sig mer om måleri…men principen är väl samma.

[rolnor]
0

Gud vad snälla ni är, och så lyser solen också, kan det bli bättre???Cool

rakuLotta
0

Verkligen snygg Rolnor! Blir nyfiken på hur du gjorde glasyren. Dekorerade med järnoxid…. vill du utveckla och dela med dig?

[rolnor]
0

Det är en typ av temmokuglasyr, dekoren har jag bara penslat med järnoxid uppslammat i vatten. tack igen förresten!