Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5565 ggr
malife
0

Järnoxid

Hej

Har hört att man inte ska använda järnoxid till gods som man har till mat, men är osäker på om jag blandar ihop det med något annat? Är det i så fall giftigt EFTER bränning också?!?

LenaR
1

Järnoxid är nyttigt, och svårt att överdosera. Jag vet en keramiker som strösslar järnoxid över pastan för att få i sej extra järn! Förvånad Själv har jag färgat in sprickorna i krackelerande glasyr med järnoxid och använt på bruksgods i flera år.

Däremot järnkromat, järnvitriol… och vad det nu finns för andra järnföreningar, de ska man nog se upp med i sin rena form.

Efter bränning ska det inte vara någon fara vad jag vet.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

malife
0

Ah, tusen tack. Jag gjorde små skålar till flingsalt och tyckte det blev SÅ snyggt, men var inte säker på giftigheten. Nu vet jag och är jättetacksam för ditt svar!

lia1
0

Hej!

En till oxid som jag försökt hitta nåt om giftighet i klartext men inte hittat är manganoxid (brunsten) Jag chansar att ställa samma fråga här som för Järnoxiden…

Bästa hälsningar

//LiA

LenaR
0

Manganoxid/-karbonat är ska man vara försiktig med. Dammet är farligt att andas in! Utsätts man för manganoxid/-karbonat över längre tid riskerar man neurologiska skador.

När det väl är bundet i glasyren så sitter det där, dvs då är det ingen fara längre.

Men alla tänker inte likadant som jag. Det finns många som använder bara transparenta glasyrer på bruksgods, särskilt vad gäller insidor på koppar. Själv har jag spart ihop all oro till glasyrer med bly och Barium!

Wabisabi
0

På tal om Barium. Hade beställt bariumkarbonat (ej till bruksgods) men fick istället bariumsulfat! Läste att man kunde byta ut B-karbonat mot B-sulfat vilket inte är giftigt. Någon som har erfarenhet av det? Eller något annat trevligt tips om vad jag kan använda 1 kg bariumsulfat tillFlört

RudeGirlPottery
0

Anders Maestro Fredholm lärde mig att använda bariumsulfat istället för b-karbonat. Om det ska vara 10 enheter karbonat i ett recept så multiplicerar du det med 1,2 och då vet du hur mycket sulfat det ska vara. Dessutom är sultafet inte lika farligt i hanteringen men bildar giftiga ångor under bränning. Mig veterligen blir resultatet detsamma. Hoppas siffrorna blev rätt nu.

LenaR
0

Det finns en nackdel med sulfatet. Om det är stor procent Barium i glasyren kan sulfatet ge kratrar i glasyren.

Annars är det som RudeGirl säger, bariumsulfatet är ofarligt att hantera eftersom det är helt stabilt, så kroppen tar inte upp Barium i den föreningen.

Efter bränning har man bariumoxid i glasyren, så man får ändå tänka på procenten… (Är ni så gamla så ni vet varför det är roligt att tänka på procenten…? Tungan ute)

[rolnor]
0

Tror att man använder bariumsulfat vid kontraströntgen, löser sej inte i kroppen och är helt ogiftigt.

Wabisabi
0

Tack för snabba svar, skall göra ett prov med sulfat, ju färre giftiga ämnen man behöver använda desto bättre!

Ja, att det är viktigt att tänka på procenten lärde jag mig får en si så där hmm hur länge sen är det nu….. kan inte vara så länge se´nSkrattande

Ulle
0

Det är viktigt att tänka på Pocenten, Helge!  Från Nöjesmassakern 1985…  Så gammal är jag. Tungan ute

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

LenaR
0

Skrattande

[rolnor]
0
Wabisabi
0

#10 Tack för den upplysningen, så längesen Förvånad hade jag inte en aning om..Flört

Ulle
0

Tiden bara flyger iväg… Förvånad

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.