Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 5340 ggr
Staffan
0

Hatar att diska...

Jag hatar att diska.

Dessvärre finns det alltid - trots det och kanske bara för att retas - saker som måste diskas för hand.

Men hur är det egentligen med keramik? Koppar, vaser, skålar och presenter man fått etc. Kan man sätta dessa i diskmaskinen utan att riskera att dom går sönder? Eller att man själv får cancer…

Glad

Mvh // Staffan

Ulla
0

Det beror på materialet. Porslin och stengods kan du utan vidare diska i diskmaskinen men rakukeramik får du nog tyvärr själv ta hand om. Ledsen Den är väldigt skör.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Gunilla
0

Jag hörde av en keramiker att som sålde muggar (i stengods) med ljus matt glasyr att de helst skulle diskas i maskin.

LenaR
0

Jag har lärt mig att man inte ska diska lergodsföremål i diskmasikn om de inte är helglaserade. Skärven tar upp vatten där den är oglaserad och det kan resultera i sprucket gods eller krackelerad glasyr.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Det stämmer att man inte bör diska lergodsföremål i diskmaskin. Under flera år arbetade jag enbart i lergods eftersom den ugn jag brände i inte klarade stengodstemperatur. Jag har knappt kvar någonting från den tiden, medan min stengodskeramik från tidigare hållit mycket bättre.

_
_

AktieTrader
0

Jag har den filosofin att det dom inte går att diska i maskin sorterar ut sig själv. Skrattande

Loove
0

Jag har aldrig sysslat med Raku. Och jag diskar allt som jag tillverkar i diskmaskin. Ingenting har hittills gått sönder i maskinen.

Lovisa :)

Ulla
0

Loove, arbetar du med stengods? Jag såg för ett par dagar sedan en kopp i lergods som blivit diskad i diskmaskin flera gånger. Där hade glasyren börjat skala av från kanten efter ett tag. Det är ju inte så trevligt om man ska dricka ur den.

_
_

Loove
0

Hej Ulla

Förlåt att jag inte svarat på ett tag…

Jag har mest jobbat med lergods och har aldrig varit med om att glasyren "slitits ut".

Lovisa :)