Keramikugn
Jag skulle vilja veta vad som kan hända med ugnen om man öppnar luckan vid ca 850 grader och på det viset sänker tempen till ca 500 grader.
Jag delar verkstad och keramikugn ( naber 100 l, 1980 årsmod, frontmatad, ugnsfast tegel) med 12 andra glada amatörer. Vi startade vår verksamhet med b.la. keramiktillverkning och håller fortfarande på. men sedan en tid tillbaka har vi även fuskat en del med glasfusing. Nu är det så att vi håller på att växa ur vår lilla glasugn och har börjat snegla på keramikugnen som skulle kunna ge oss större möjligheter att utvecklas. När man bränner glas är det nödvändigt att från topptemp snabbt kyla ner glaset för att det sedan skall stå i en viss temperatur för avspänning och sedan sakta avsvalna. Nu har jag läst nånstans här i forumet att teglet kan spricka. Keramikugnen inköptes för ett par år sedan, så gott som ny ( endast en bränning var gjord) och vi har hittills bränt ca 130 ggr, skröj och stengodsbränningar. Keramikugnen är "livsviktig" för oss så vi vill verkligen inte att den skall haverera på något vis vare sig när det gäller teglet eller elementen.

Teglet kommer att spricka , vilket i sin tur gör att ni får tegelfnas i glasyrer och glaset.
Har inte Eva Rittsel skrivit en artikel på glassajten om hur man använder sin keramikugn till glasfusing. Jag har för mig det. Ska gå dit och kolla.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det finns två artiklar som handlar om det: Gammal ugn - blir bra glasugn och Överlista ditt gamla instrument.
Däremot står det inget om skador på ugnen. Jag vill också veta mera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#2 Jo, jag har även ställt min fråga där och fått svar på hur man kan hantera sin automatik. Men ej fått svar på vad som kan ske med ugnen mer än att Eva brukar öppna sin ugn. Jag tänkte att det här forumet kanske har flera ugnsexperter som kan redogöra om det är skadligt. ( Eftersom vi är flera delägare i ugnen så känns ansvaret stort att vi inte förstör för varandra, alla kommer troligen inte att bränna glas i keramikugnen.)

Här kan du läsa mer om det:
http://www.keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=493f2c43-4fa8-4df4-9501-fc8c05928749
#5 Tack zzaga, det var nog detta som låg till grund för min oro.
Det är ju inte så bra om det lossnar tegelfnas på glas och glasyr. Det kanske till och med lossnar bitar så man förstör ugnen helt och hållet om det blir tillräckligt mycket sprickor. Det vore ju katastrof.
Finns det något mer att tillägga i frågan ?
Lars T. Har du någon erfarenhet av ugnar som blivit förstörda av glaskonstnärer. Sprickor går dom att reparera, i så fall med vad ?

Nej, än så länge har jag inte sett någon ugn som förstörts av glasbränning. Nya stenfusingugnar har elementen i locket och de ser tll att hålla värmen uppe och sprickorna borta.
Artikeln på glasforumet handlar väl om att använda en "uttjänt" keramikugn till fusing och den är förmodligen så billig att man kan ta lite sprickor. Sprickor i ugnar är annars helt normalt och kommer av rörelser i teglet, det kan man inte komma undan. Sitter de i vägg eller dörr har de ingen betydelse men om det spricker i tak eller lock så mycket att det rasar ner på grejerna är det förstås inte så bra. Det finns dekokter för att limma dit bitarna igen men förr eller senare åker man på att byta stenarna ändå. Det behöver inte kosta skjortan dock så jag skulle inte oroa mig så mycket.
Varianten är att göra ett nytt lock eller dörr med fiber. Förr eller senare kommer det också att fnasa men det är ju billigt …då behöver man bara oroa sig för cancern…
En ytterligare faktor är att olika isolersten tål chocker olika bra. De äldre ugnarna har ibland en tyngre, hårdare sort som inte isolerar så bra men som tål mer stryk. Ska man bara upp till 900 spelar det ingen roll att de isolerar sämre.