proppar
Någon som kan förklara när man ska sätt i propparna och varför de ska i vid just detta bränningsskede? Jag har fått för mig att de inte ska vara i från början för att fukten ska komma ut, men en bekant bränner med propparna i hela tiden och det har tydligen inte hänt något… Vad händer om man låter dem vara lite på glänt under hela bränningen. Bara högre elkostnad eller något annat med? Det skulle vara en fördel att slippa passa ugnen.
Det här med ventilation är ingen exakt vetenskap…det brukar gå "hyfsat" att ha ugnen försluten genom hela bränningen, men det finns ett problem: Matta glasyrer. Om man får blanka fält på sina matta glasyrer, beror det ofta på att ugnen var för tät. Ångorna från den smälta glasyren har inte vädrat ut, utan kondenserats tillbaks på godset under avsvalningen.
Det allra bästa knepet (dvs om man vill slippa passa ugnen), är att man försluter både den nedre och övre öppningen med en tuss keramisk filt. Filtproppen sticker man hål igenom, med t.ex. en penna (= lagom stort hål). På så vis har man en aning "korsdrag" i ugnen genom hela bränningen, samtidigt som man inte får några märkbara energiförluster. Låt tussarna sitta kvar permanent…man kan normalt ha det så i alla sorters bränningar. (Undantag: om man bränner mycket guld, eller vissa specialglasyrer kan det behövas litet mer genomströmning)

Smart med tussarna. Det ska jag prova!