Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2367 ggr
iahost
0

Gjuta av- material??

Hej! Nu får ni ursäkta min dumma fråga… om man vill gjuta egna formar i gips- vad är då möjligt att använda som moderform? Alltså, kan man t ex gjuta av ngt av plast och göra en form av detta… Hur får man loss det… går det att alltså att gjuta gips mot annat än lera. Kan man gjuta av glas? Om man såpar in det? Som ni förstår är jag rätt ny i keramikens värld och mycket tacksam för hjälp;).

Kul forum!!

[rolnor]
0

Glas vet jag inte men min flickvän gjorde en avgjutning av en paprika.

Ulla
0

Visst kan du gjuta av andra material, tex glas. jag har gjutit av äpplen och apelsiner vid något tillfälle och det gick bra det med.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

iahost
0

Tack för svar… hm, alltså tål gips vad som helst utan att fastna?? (om man har såpat in grejen som man gjuter av…). Tänker så här- när lerslamman torkar- då krymper den ju och går att ta ur formen- men- när t ex ett glas ska tas ut ur formen… utan att formen (av gips) går sönder- hur gör man då? Epanderar gipset bort från formen eller…. organsika grejer kan jag ju fatta eftersom de i värsta fall går att gröpa ur… men annat??

Ulla
0

Man får se till det man gjuter av har en sådan form att det går att lyfta rakt av. Om det har en invecklad form så måste man göra en Gjutform i flera delar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_