Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2553 ggr
[rolnor]
0

Indrejning?

Jag står i begrepp att köpa en äldre indrejningsmaskin för att göra lite större fat (har nämnts i annan tråd) Har ni andra några erfarenheter? Har fått kontakt men en som kan göra formar på beställning, men har förstått att man även kan svarva egna? Sen ska man ha en schablon (vet inte om det är rätt ord) till själva armen. Jag vill göra en masa fat att gå loss på med favo-glasyrer, utan att knäcka handlederna.

Ha en fin helg allihopa!

Ulla
0

Det verkar inte vara så många som har erfarenhet av indrejningsmaskiner. Hur går det, har du köpt en sådan ännu?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sisela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag har inte provat själv men vi hade en på skolan. Man kan göra formar själv. Det ska bara passa ner i, på, över det som ska fästas på maskinen såklart. Det är nog olika hur den del ser ut.

Schablonerna jag såg var av trä och metall. En stor stadig träschablon, som ett jättestort drejsken. Det hade en metallplåt på den ena sidan som gick utanför kanten på träet. Metallkanten är den som formar leran. Träet är där för att det ska bli stabilt och hårt. Ska försöka rita en bild på hur jag menar.

Ok, ritade ur minnet så det är inte bergsäkert med skruvar och så. Hoppas du förstår. Den ska vändas så leran kommer mot metallsidan, så metallen trycks mot träet.

bosse-cebex-gbg
0

Bra bild !

Rotationsriktningen skall vara så att leran först trycks ner av det vlnklade träet, och sedan slutformas av den fasade metallkanten…schablonen skall alltså inte "skära", utan den skall "forma".

Använd en duschflaska med tvålvatten som "smörjning". Inte i överflöd, utan måttligt, då det behövs.

Glad

[rolnor]
0

Tackar! Har hittat en jättegamal maskin, det fina är priset och att den klarar riktigt stora saker, problemet är att den är rätt tung, 200Kg, får se om jag anlitar flyttgubbar (dom är dyra).

sisela
0

#3 "Rotationsriktningen skall vara så att leran först trycks ner av det vlnklade träet, och sedan slutformas av den fasade metallkanten…schablonen skall alltså inte "skära", utan den skall "forma"."

Ah så alltså motsatt av vad jag sa. Det ger mer mening faktiskt. Bra att du kom in och rättadeGlad. Så går det när man försöker råda utan att ha prövat ordentligt själv, hehe.