Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 4097 ggr
maritahedstrom
0

Återförsäljare

Hm, har fått kontakt med någon som kan tänka sig att sälja några av mina saker, men hur räknar man fram ett vettigt inköpspris till dem? Står helt ställd, har sålt för kommissionsavgift tidigare men inte så här. Någon som har erfarenhet och vet hur jag ska/bör tänka?!? Allt från tillverkninspris och frakt …

Tacksam …

pluppan
0

hej vad kul att du får återförsäljare!

pyromanen hade nåt ställe tidigare där man kunde räkna fram vad en sak skulle kosta med tid och material och så……hjälp någon

om man kollar från andra hållet:

en butik lägger ofta på ca 2,5 gånger ditt pris dvs om du säljer en sak för 100kr +moms och frakt så är utpris till en kund i butiken 250kr (inkl moms såklart då)

du fakturerar då 100kr + moms dvs 125kr + ev fraktkostnad.

nu kan man ju enkelt se ungefär vad andra har tagit för sina grejer också och jämföra så att man ligger ungefär "rätt"

pyromanen
0

nuteks hemsida!

pluppan
0

tack pyro!Cool

maritahedstrom
0

tusen tack!!!

maritahedstrom
0

Hamnar hos tillväxtverket. Och jag kan inte se hur jag ska räkna, jag kommer in på "vad blir ditt pris" och ska fylla i arbetstimmar osv, men var kan jag räkna på pris? Något tips?

maritahedstrom
0

Äsch, läste lite snabbt, ser ju din fina uträkning, jag kör på den =) Tack pluppan!

pyromanen
0

ups, upptäkte som du att nuteks hemsida inte längre finns, fast verktyget finns http://foretagarguiden.tillvaxtverket.se/sb/d/840/a/3819

För att få priset utan moms är ju bara att räkna bort momsen.  Om det i din "normala" arbetstid pr föremål bruker ingå tid för försäljning och denna nu blir mindre kan ju föremålen bli aningen billigare kanske.  Allt annat tar ju lika mycket tid.

När man själv köper nåt bruker man få betala frakten, så det verkar väl mest logiskt att köparen står för detta?

maritahedstrom
0

Usch så svårt det var … Behöver nog lite råd ändå. Hur räknar jag om jag själv har ett utpris på låt säga 100:-? Vad ska återförsäljaren betala mig då? Med eller utan moms. OJ, så svårt detta blev, skrev bara till en enda och hon var intresserad, hade kanske inte räknat med det, haha.

Tacksam för mer tips

pluppan
0

du ska alltid lägga på moms på dina fakturor

du ska alltså fakturera 100kr + moms 25kr =125kr

återförsäljaren kan sen dra bort din moms från moms ut mot kund

maritahedstrom
0

Tack! Jo, men tillverkningskostnaden är inte 100:-. Låt säga att jag tillverkar en sak och tillverkningskostnaden för den är 50 kr, mitt utpris om jag säljer den till kund är 100 kr (det är det ju inte, men om vi säger det som exempel) Hur mycket ska återförsäljaren betala MIG, jag har en faktisk kostnad på 50 kr men vill ju ha LITE för "besväret", men de kan ju inte betala "kundpris" eftersom de vill lägga till sitt påslag. Pluppan, var inne på din sida, vilka vackra saker du gör =)

Blev många "dumma frågor" men jag har bara sålt ut direkt till kund och det kunde varit kul att hamna någon annanstans också :)

Tack för all hjälp ;)

pyromanen
0

I din kostnad ingår ju även din arbetstid, som du självklart ska ha betald för. Arbetstid är inte bara tiden för att dreja,glasera o bränna utan även tiden för att ta fram en ny modell, bokföra, marknadsföra, packa och skicka…., städa o diska i verkstan mm.  Hur mycket kronor du behöver få för ett föremål blir altså inte mycket mindre för att du säljer vidare til en återförsäljare (utom ifall du bruker lägga tid på försäljning som du nu slipper och därmed kann gå ner i pris).

pluppan
0

tror att du behöver höja ditt utpris till kund. att sälja en vara är också en "kostnad" både i tid och ev lokaler. det kanske är så att din vara skulle kosta 200kr istället ut till kund…jämför lite mot vad andra tar för en motsvarande vara

tack för dina snälla ord förresten…..glad blir jag!

Vavrakeramik
0

Jag beräknar att ca 1/3 del av arbetet är att sälja min keramik- har egen butik. Om jag säljer större volymer direkt till en annan butik så slipper jag den tiden samt slipper egna kostnader för butiksyta, kassa, kortläsare, annonsering mm som din återförsäljare tar i stället. Men visst - ska fler dela kakan så kanske priset måste höjas lite. Känn efter o jämför med vad du tror folk betalar.