Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3037 ggr
april24
0

ulexit vs colemanit

Hej!

Min undran är om det händer stora förändringar i en glasyr om jag byter ut ulexit mot colemanit. Jag råkar ha det hemma men inte ulexit.

Skall försöka blanda en blank vit glasyr.

Har blandat Leach´s Klassiska men den blev inte vit. Mera åt det transparenta hållet.

A. Fredholm skriver att de olika materialen kan ersätta varandra i de flesta fall.

Har tittat på ´receptsamlingen här på i fokus och hittat ett recept som LR har blandat. Det är den glasyren jag tänkte blanda till.

Hoppas på svar.

Hälsningar Monica

Ulla
0

Jag har inte använt dem så ofta, men upptäckte att glasyr med colemanit hade en tendens att "spotta" i rakubränning. Vet inte vad det berodde på men det kanske har att göra med hur stor procent av ämnet som ingår? Bytte då till ulexit som fungerade bättre.

Är också nyfiken att veta mera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Fredholm
0

Hej Monica Det går ofta bra att byta ut Ulexit mot Colemanit eller tvärt om, som Ulla skriver om. Gör ett litet prov, 100 gram eller så och bränn så får du se. Rinner det med Colemaniten så sänk halten lite, kanske nån eller några procent. Risken finns att det "spottar" dvs sprätter av lite. Det gör det oftast bara när det är lite högre halter. Då är det nog bäst att köpa Ulexit i alla fall. Man kan alltid prova…

Fredholm

april24
1

Tackar för svaren, får nog prova först även om jag inte gillar tidsödande saker. Det går så långsamt ändå för mej. Jag måste dock handla lite tennoxid så då kan jag ju lika gärna köpa hem ulexit också.

Jag hade en tanke annars, att om jag ställde saker med samma glasyr på en platta så kanske det inte gjorde så mycket att de spottar på varandra.

Mvh Monica