Råttglasyr
Hittade en död råtta i Bosses blankare idag!! Stackaren! Slängde ut den men tar glasyren skada? Kanske det blir en "kanonglasyr"??
Eller så har glasyren fått dålig karma… 
Stackars råttan! Den måste ha trott att det var vaniljsås. 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
haha, var på en keramikurs i Spanien förra våren och frågade kursläraren om en svart glasyr som var superfin. Helst på vissa tallrikar. Hon sa att det var mycket kobolt i men att de tallrikar jag kommenterade även fått en råtta i hinken;-)…. det blev nästan lite oilspot effekt. Väldigt snygg… nästan så man skulle kunna tänka sig att offra en råtta i sin glasyr

Hmmm!! Har inte provat glasyren än.. men jag ska berätta hur det går.
Kanske jag får blanda en ny??
Ja, jag vet inte hur oilspot ter sig i en transparent… men testa vetja…

oilspot???
En råtta innhehåller nog inte speciellt mycket som klarar bränningen(men det här är väl en skämt-tråd(??!!)).
Har set superfin oil-spot på en skål för te-ceremonier, vore kul att få fram en sån nån gång, har någon av er lyckats?
oilspot är fin glasyr kan någon av experterna här dela med er av något recept?

#6 Nej; inte skämt, det var verkligen en råtta eller mus i min glasyr!! Undrar vad oilspot är?
Jag menade att det var ett skämt att det skulle påverka glasyren..
Oilspot glasyr är väl närmast en slags Temmoku, hög halt järnoxid som ger en svart yta med "oljefläckar" på, riktigt snyggt.
Är den glasyren blank, eller?
En annan mycket svart yta med oljefläckar får man ju också av pitfiring. Men med en matt yta.