Oxblodsglasyr
Jag har fått överta några färdigblandade glasyrer där en är en oxblodsglasyr till lergods. Det jag reagerade över var att oxblodsglasyrer ofta ska reduktionsbrännas (?) och att de är sammansatta av någon form av koppar. Min glasyr är alldeles rosa nu innan jag har brännt den, är det någon som har nån aning om hur den kommer att bli vid vanlig bränning?

Oxblod till lergods har jag inte hört talas om, men eftersom det är koppar i och jag antar att du tänker bränna den i oxiderande bränning så blir den säkert grön.
Hur vet du att det är koppar i den? För mig (glad hobbykeramiker) är koppar = grönt.

Som avalon säger så är det just kopparen i oxblodsglasyren som blir röd vid reduktion. De resept jag har på oxblodsglasyr (stengods) innehåller inget som gör dom röda innan bränning.
Jag tycker det låter som om du har fått en fädigköpt glasyr med en massa färgkropp i. Jag skulle tro att den bara ska brännas i vanlig oxidations bränning.
Vi får se efter bränning.

Det var ju tur då.
Varför trodde du att den skulle bli grön?
#6 se inlägg om metallglasyr. Där finns den glasyren jag trodde skulle bli grön.
Färdigköpta glasyrer kan ju heta något som oxblod bara för att beskriva färgen efter bränning och så verkar det ju vara i ditt fall. Den var snygg den glasyren tyckte jag.
Ibland har man tur, ibland otur…
Den oxblod vi har använt blev transparent turkos, med krackelering, i oxidation. Väldigt vacker på vitt stengods och porslin.
Så testa:)