Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 2227 ggr
EvaLeraMM
0

Påsk kollektion

Nu är julen över och näste högtid är påsken. Är nyfiken på om ni har någon påskkollektion som ni sätter igång med nu? Vad gör ni, ägg, kycklingar, tuppar, hönor eller tofsar i olika färger? Själv har jag aldrig haft någon men tänkte kanske göra lite ägg det här året.

L.A.E
0

Vi har ingen påsk kollektion hemma hos oss.Brukar åka till Frankrike vid denna tid.

Jessika
0

Hur gör man enklast ägg? med Gjutform blir de ju perfekta men jag tycker det är lite tråkigt att gjuta. Jag har gjort ägg genom handformning och urgröpning därefter satt ihop dem, dels helt och dels till en ask. Men jag får inte till det så jättesnyggt, och det är tidskrävande…

Eftersom jag inte har keramiken som jobb så har jag f.ö. ingen påskkollektion ;)

Såg föresten jättehäftiga hönor på någon hemsida tidigare, ska försöka hitta länken till den!

Jessika
0

Nu hittade jag länken. Många roliga grejer tycker jag!

http://www.lerkarlet.com/images.html

EvaLeraMM
0

#3 Helt fantastiska hönor. Om du vill dreja ett ägg gör du en hög skål och sen stryper du leran upptill så den går ihop. Det är bara att prova sig fram hur formen ska vara. Glöm inte att göra någon form av luftinsläpp (ett litet hål) annars exploderar den i ugnen. Oj vad jag förklarar dåligt idag. Någon annan som kan? ;o)

zzaga
0

Jag tänkte köra med med en vår/sommar kollektion som presenteras vid påsk.

Ägg tror jag är lättast att gjuta eller dreja.

4

Jag tyckte du beskrev bra:)

JennyKrita
0

jag har ringlat ett päron en gång så det borde väl gå att få till i äggform oxå!?

Vavrakeramik
0

Jag drejar mest bruksföremål, men har även snöat in på att skulptera ägg som jag rakubränner. Det ÄR tidskrävande men jag tycker att det är ett rogivande avbrott från drejandet. Har prövat olika metoder. 1) sätta ihop två tummade delar 2) Tumma en skål som jag tummar ihop upptill 3) forma ett massivt ägg som jag skär isär o gröper ur o sen sätter ihop igen. Jag tycker att nummer tre funkar bäst för mig (om man nu inte vill dreja eller gjuta). Då får man en hyfsad form när man satt ihop delarna igen. I alla varianter krävs det dock en hel del strykande med fingarna på leran för att få till en äggform. Jag brukar även rulla ägget mot bordsskivan, de e ju formbara så länge man ej gjort hålet. Kanske det är nåt tips du kan ta åt dig. Fördelen med skulpterade ägg är ju att de alla blir olika o inte helt perfekt, på min sida kan du se prov på ett rakuägg.

Jessika
0

Åh! vilket snyggt ägg!! fint med hjärtarna som färgen liksom flöt över eller hur jag ska uttrycka det… jättefint.

tubtub
0

Är det bara jag som får panik över allt högtidspynt. tror jag blivit skadad av alla färdigklippta tupp och tomtmallar under dagis och skoltiden.

Men tumma upp ägg brukar inte vara några problem.

LenaR
0

Det är inte bara du tub tub, jag får rysningar av pynt.. :D

Litet tillägg, om man gör ihåliga former utan att göra hål i dem måste man torka dem extra länge. Vattnet dunstar långsammare om det är instängt, och är det fukt kvar i leran kommer den att explodera. Jag brukar låta ihåliga saker stå på ugnen under minst en bränning.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

EvaLeraMM
0

#10 ir. Så man behöver inte göra hål i föremålet! Jag trodde att det måste finnas ett luftinsläpp för att inte spricka.

Påsk pynt har jag aldrig själv framme men lite sill slinker gärna ner under påsken. :o)

Ulla
0

Nej, man måste inte göra hål. Jag gör själv alltid hål eftersom det är svårt att veta när det är riktigt torrt. Har du ett aldrig så litet hål så finns det möjlighet för den fuktiga luften att komma ut. En av tjejerna i verkstan vill inte göra hål i en av sina former och hittills har flera av hennes saker gått sönder i bränningen av den anledningen. (Inte alla)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

Det måste torka lääänge! Då är det inga problem.

Jag tror många cirkelledare (jag själv t.ex) varnar sina elever för att stänga in luft i lera för att det är omöjligt att kontrollera torktider för en massa andra människor. Då blir det datum hit och dit och stress inför kursavslutningen…. Så vi är nog många som lärt oss på keramikkurser att det är luften som spränger lera snarare än fukten.

Har de ihåliga sakerna klarat sig förbi skröj är glasyrbränningen inget problem, man kan t.o.m rakubränna. Det förvånade mig!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

L.A.E
0

Lägger in en bild på ägg. Bra form att testa glasyrer på. Fotoalbumet