AKKAS HEMSIDA
Jamen då passar väl även jag på.

Jättefina grejor. Jag blev helt såld på dina djungelmuggar 
/Lotta
Fin sida, nån duktig htmlare måste ha varit framme..
Vad är den röd/orange glasyren för nån, är det en redox?

Jättevacker orange glasyr! Jag gillar formen på de orange, de blå och gröna muggarna.

Tack för uppskattning!
Hemsidan har jag duktigt gjort själv utan att kunna knacka html-koder. Den är gjord i ett program "Site Studio" där man enkelt designar en egen sida utifrån lite färdiga mallar. Lätt som en plätt!
Den oranga glasyren är en stengodsglasyr från Cebex. Minns jag rätt är det orange nr. 66. Den är SÅ tacksam och vacker. Den är lite bucklig att jobba med, rinner väldans och så. Men har man blitt vän med den är den fantastisk tycker jag.
Acka****
Är det selen i den? Kan väl knappast vara kadmium???
Åh vilka vackra oranga fat och skålar. Jag älskar orange
Den glasyren står nu på min köpalista.

Superfina saker och trevlig hemsida!!!
Vilken temp kör du dina oranga glasyr på?
Jag testade för några år sedan CEBEX mörkröda (som verkar vara samma typ av glasyr) med uselt resultat. Det var svårt å få till tyckte jag… Sen blev den som betong i hinken på nolltid trots ställmedel.. Hur är den oranga?
Bästa hälsningar
//LiA

Jag bränner på ca 1250. Min ugn är lite ojämn om man säger så.
Jag har oxå använt den röda och dom beter sig ung likadant. Men det är mer liv i den oranga, och den kan även skifta från gult till djuprött ibland. Eftersom den rinner mycket blir glasyren väldigt tjock nere i fatet. Men den klarar det - istället blir det bara som ett spännande och levande mönster. Nästan som när man smälter glas i botten. Jag brukar tom undvika att hälla ur all glasyr bara för att det ska samlas mycket i botten av skålen.
En dålig egenskap glasyren har är att om den blir riktigt tunn någonstans - typ längtst upp vid kanten - så tappar den färgen helt. Den blir bara genomskinlig. Det ser ju jättetråkigt ut, så det har jag undvikit genom att måla kanten en bit ner med en svart engob. Glasyren funkar bäst och blir vackrast på vit lera. Om ni ser på bifogad bild så ser kanske glasyren fläckig ut. Det är den ej, jag har blandat leran med lite lavalera för att göra glasyren mer levande.
Glasyrpulvret sjunker snabbt ner i botten i hinken vid glasering, så man får röra som satan och vara snabb. Och ja, den blir som betong när den stått ett tag.
Vet ej vad det är i den. Har frågat på Cebex nån gång men glömt bort.
Acka***
Jättefina grejer och proffsig sida! Jag fastnade för kråkmuggarna!